حسن ظن به دشمنان پس از صلح با آنان را روا نمىدارد و در فرمان
استاندارى مصر به مالك اشتر مىنويسد: «بعد از صلح با دشمنت، از او سخت بر حذر
باش؛ زيرا گاه دشمن، خود را به تو نزديك مىكند، تا غافلگيرت سازد؛ پس دورانديش و
محتاط باش و خوشبينى به دشمن را روا مدار».[1]
در
اين جا ذكر دو نكته ضرورى است:
1.
گذشت كه در جامعه ايمانى و جامعهاى كه به ارزشهاى اخلاقى پايبندند، حُسن ظن و
خوشبينى بايد به عنوان اصل اولى در تعاملات با همنوعان مورد توجّه قرار گيرد اما
پايبندى به اين اصل، به معناى احتمال خلاف ندادن نيست؛ يعنى خوشگمانى نبايد به
يقين و نهايت اطمينان تبديل شود و احتياط خردمندانه صورت نگيرد. بى شك شيطان قوى
است و احتمال فريب وجود دارد، ازاينرو در امورى كه امكان فريب شيطان و هواى نفس
بسيار است، اقدام پيشگيرانه، خردمندانه است و به منزله سوء ظن يا بدبينى نيست.
لذا امام صادق (ع) حسن ظن و اطمينان به برادر ايمانى را به منزله ناديده گرفتن
احتمال خلاف نمىداند و اقدام پيشگيرانه را توصيه مىكند و مىفرمايد: «به برادرت
اعتماد كامل و تمام مكن؛ زيرا زمين خوردن ناشى از اطمينان كردن، بخشودنى نيست».[2]
براى
مثال در امور بسيار مهم مانند امور مالى يا مسائل خانوادگى به بهانه لزوم حُسن ظن
به برادر ايمانى نبايد جانب احتياط را از دست داد و زمينه را براى لغزش برادر
ايمانى و فريب او توسط شيطان فراهم آورد.