نام کتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 191
الرحيم» است؛[1] زيرا همه سورههاى قرآن به جز
برائت با اين آيه آغاز مىشوند و شيعه معتقد است كه «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» در
هر سوره جزو آن سوره و آيهاى مستقل است.[2]
اما
روايت منقول از امام على عليه السلام كه در آن نخستين وحى قرآنى، آيه 151 انعام
دانسته شده،[3] از چند جهت اشكال دارد، از
جمله اين كه به نقل از ابن عباس و ديگران، سوره انعام از سورههايى است كه همه آن،
يكجا نازل شده است.[4] دوم اين كه بر پايه روايت
ديگرى از ابن عباس، آيه 151 از سوره انعام، مدنى است.[5]
زرقانى
در مناهل العرفان، در باره واپسين آيه يا آياتِ نازل شده، ده ديدگاه را نقل كرده[7]
كه مهمترين آنها عبارت اند از:
1.
آيه 281 از سوره بقره: بر اساس شمار زيادى از روايات، آخرين آيهاى كه بر پيامبر
اكرم صلى الله عليه و آله نازل شد «وَ اتَّقُوا يَوْماً
تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ
لا يُظْلَمُونَ؛ از روزى هراسناك باشيد كه در آن به خداوند بازگردانده مىشويد،
سپس به هر كسى هر چه اندوخته كاملًا داده مىشود، و به آنان ستم نمىشود»
بود كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله با اشاره جبرئيل آن را در ميان آيه ربا و
آيه دَيْن (پس از آيه 280) از سوره بقره قرار داد و پس از آن پيامبر بيش از 21 روز
و بنا بر قولى بيش از نه شب زنده نبود.[8]
[1]. تفسير نور الثقلين: ج 5
ص 609؛ أسباب النزول: ص 14؛ زاد المسير: ج 1 ص 13.
[2]. التبيان فى تفسير
القرآن: ج 1 ص 24؛ مجمع البيان: ج 1 ص 89؛ البيان: ص 440.
[3]. أحكام القرآن، ابن عربى
ج 4 ص 1954؛ تفسير القرطبى: ج 21 ص 117- 118.
[4]. ر. ك: التبيان فى تفسير
القرآن: ج 4 ص 75؛ مجمع البيان: ج 4 ص 421.