نام کتاب : سر دلبرى، پژوهشى پيرامون راه كارهاى كسب محبوبيت نویسنده : سبحانىنيا، محمد تقي جلد : 1 صفحه : 17
بر مبناى مودّت و محبّت برطرف مىشود- راهگشاست؛ نيازهايى كه آنها
را مىتوان در سه بخش دستهبندى كرد:
1.
نيازهاى مادّى: از ملموسترين نيازهاى انسان، نيازهاى مادّى اوست. اين دسته از
نيازها- كه بسيار هم گوناگوناند- زودتر خود را نمايان مىسازند و زندگى اغلب
انسانها را سريعتر تحت تأثير خود قرار مىدهند. چه بسيار انسانهايى كه اين
نيازها را سرلوحه همه نيازهاى خود مىدانند و تلاششان را براى مرتفع ساختن آن،
مصروف مىدارند. شايد بتوان براى اهميت اين نوع نياز، به برخى متون دينى نيز اشاره
كرد. رواياتى چون حديث شريف نبوى (ص) كه مىفرمايد: «نزديك است كه سرانجام، فقر به
كفر ختم شود»،[1] نماينده خوبى براى اين باور
خواهد بود.
2.
نيازهاى معنوى: بهرهمندى از نظريات مشورتى، تجارب و خيرخواهىهاى همنوعان، نياز
به دعا و نيز شفاعت آنان از جمله نيازهاى معنوىاى است كه به واسطه برقرارى ارتباط
پايدار و صميمى مىتوان به آنها دست يافت. اين دسته از نيازها شايد همانند نيازهاى
دسته نخست، برجسته و حياتى به نظر نرسند؛ امّا بىشك مىتوانند در موفّقيت و
كاميابىهاى آدمى، نقش مهمترى را نسبت به دسته نخست ايفا كنند؛ زيرا دستگيرىِ
فكرى، موجب رشد و بالندگى مىشود و در نتيجه، انسان، ارزشمندتر به شمار خواهد آمد.
علاوه بر آن، انسان، با داشتن ويژگىهايى چون: كرامت و عزّت نفس، سازگارى بيشترى
با ديگران خواهد داشت.
3.
نيازهاى عاطفى و احساسى: اين دسته از نيازها نيز يكى ديگر از