responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سر دلبرى، پژوهشى پيرامون راه كارهاى كسب محبوبيت نویسنده : سبحانى‌نيا، محمد تقي    جلد : 1  صفحه : 17

بر مبناى مودّت و محبّت برطرف مى‌شود- راه‌گشاست؛ نيازهايى كه آنها را مى‌توان در سه بخش دسته‌بندى كرد:

1. نيازهاى مادّى: از ملموس‌ترين نيازهاى انسان، نيازهاى مادّى اوست. اين دسته از نيازها- كه بسيار هم گوناگون‌اند- زودتر خود را نمايان مى‌سازند و زندگى اغلب انسان‌ها را سريع‌تر تحت تأثير خود قرار مى‌دهند. چه بسيار انسان‌هايى كه اين نيازها را سرلوحه همه نيازهاى خود مى‌دانند و تلاششان را براى مرتفع ساختن آن، مصروف مى‌دارند. شايد بتوان براى اهميت اين نوع نياز، به برخى متون دينى نيز اشاره كرد. رواياتى چون حديث شريف نبوى (ص) كه مى‌فرمايد: «نزديك است كه سرانجام، فقر به كفر ختم شود»،[1] نماينده خوبى براى اين باور خواهد بود.

2. نيازهاى معنوى‌: بهره‌مندى از نظريات مشورتى، تجارب و خيرخواهى‌هاى همنوعان، نياز به دعا و نيز شفاعت آنان از جمله نيازهاى معنوى‌اى است كه به واسطه برقرارى ارتباط پايدار و صميمى مى‌توان به آنها دست يافت. اين دسته از نيازها شايد همانند نيازهاى دسته نخست، برجسته و حياتى به نظر نرسند؛ امّا بى‌شك مى‌توانند در موفّقيت و كاميابى‌هاى آدمى، نقش مهم‌ترى را نسبت به دسته نخست ايفا كنند؛ زيرا دستگيرىِ فكرى، موجب رشد و بالندگى مى‌شود و در نتيجه، انسان، ارزشمندتر به شمار خواهد آمد. علاوه بر آن، انسان، با داشتن ويژگى‌هايى چون: كرامت و عزّت نفس، سازگارى بيشترى با ديگران خواهد داشت.

3. نيازهاى عاطفى و احساسى‌: اين دسته از نيازها نيز يكى ديگر از


[1].

كادَ الفَقرُ أَن يَكونَ كُفراً

( الكافى: ج 2 ص 307 ح 4)..

نام کتاب : سر دلبرى، پژوهشى پيرامون راه كارهاى كسب محبوبيت نویسنده : سبحانى‌نيا، محمد تقي    جلد : 1  صفحه : 17
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست