معتقدند ابى بن كعب قرائت خود را بر پيامبر اكرم- ص- عرضه كرده است[1] و يا چرا به على- ع- رجوع نكردند كه ابو عبد الرحمن سلمى دربارهاش مىگويد: «هيچكس را بهتر از على- ع- در قرائت قرآن نديدم؟» و باز همين ابو عبد الرحمن سلمى است كه مىگويد: «از على- ع- بهتر در قرائت نيافتم او كسى است كه قرائت قرآن را بر پيامبر اكرم- ص- عرضه كرد و از كسانى است كه تمام قرآن را بدون هيچ شك حفظ كرده بود».[2] ابن مسعود در اين باره مىگويد: هيچكس را مانند علىّ بن ابى طالب- ع- در قرائت نيافتم[3].
آيا اعتبار دو شاهد از همه اين افراد ثقه و جليل، بيشتر است؟ آيا حتى تعداد اين افراد از دو شاهد بيشتر نيست؟ با اين كه پيامبر- ص- اينان را توثيق كرده و دستور داده براى قرائت قرآن نزد اين بزرگان بروند.
عجيبتر از همه آن كه هريك از اصحاب داراى مصحف، ترتيب مصحف خود را درست دانسته، اهميتى به مصحف زيد نمىدهد تا آنجا كه قرائات اين صحابه در ميان امت منتشر مىگردد و هيئت حاكمه ناچار مىشود جلو اين قرائات را گرفته و مصحف زيد را به ديگران بقبولاند. مثلا عثمان اصرار بر جمعآورى مصاحف اصحاب و تعيين مصحف خودش داشت و مىخواست اين مصحف، تنها مصحف در دسترس و مورد اتّباع باشد. لذا از صاحبان مصاحف خواست مصاحف خود را تحويل دهند.
اما ابن مسعود، مخالفت كرده مصحف خود را تحويل نمىدهد و اين قضيه معروف است[4].
[2] رك: الغدير علامه امينى، ج 6، ص 308 به نقل از: طبقات القراء ج 1، ص 546 و به نقل از: مفتاح السعادة، ج 1، ص 351.
[3] المناقب ابن شهرآشوب، ج 2، ص 420. اين حديث دو احتمال دارد: امام قرائت دقيقتر و مضبوطترى از همه اصحاب داشت و امام از همه بيشتر به قرائت قرآن اشتغال داشت. هر دو احتمال هم با هم مىتواند منظور باشد.
[4] اين مطلب آنقدر معروف است كه نيازى به ذكر منابع ندارد و اگر خواننده خواستار منابع باشد رك:
مستدرك حاكم، ج 2، ص 228. تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 170. طبقات ابن سعد، ج 2، قسم 2، ص 105. الايضاح ابن شاذان، ص 225. فتح البارى، ج 9، ص 36 و 44. تاريخ القرآن آبيارى، ص 111. التراتيب الادارية، ج 2، ص 284 و التمهيد فى علوم القرآن، ج 1، ص 290 به نقل از: المصاحف سجستانى، ص 15.