9- يا قرائت: «اولئك لهم نصيب ممّا اكتسبوا»[1] به جاى: «كسبوا ...».
10- شايد اسقاط «واو» قبل از «كذلك» در آيه شريفه: وَ كَذلِكَ أَخْذُ رَبِّكَ إِذا أَخَذَ الْقُرى وَ هِيَ ظالِمَةٌ[2] از همين قبيل اشتباهات باشد.
11- همين اسقاط «واو» قبل از «سارعوا» در آيه شريفه: وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ را هم بايد از اين گونه اشتباهات دانست[3].
12- يا قرائت منسوب به ابن مسعود: اينما يوجه[4] به جاى: «يوجهه» كه بايد آن را اشتباه ناسخ قلمداد كرد.
13- همچنين قرائت ابن عباس: «و ادكر بعد امه» به جاى: «امه» سهو ناسخ در آن دست داشته است[5].
14- قرائت ابن مسعود و برخى ديگر: «و الذكر و الانثى» به جاى: «وَ ما خَلَقَ الذَّكَرَ وَ الْأُنْثى» علقمه مىگويد: ابن مسعود آيه را به همين شكل از زبان پيامبر- ص- شنيده است. و ابو درداء مىگويد: «... من خودم آيه را چنين از زبان پيامبر اكرم- ص- شنيدم و اينان از پذيرش آيه ابا مىورزند»[6].
ليكن ما آنچه را كه به علقمه و ابو درداء نسبت مىدهند قبول نداريم. شايد روات اين نسبت را به دروغ به آنها مىدهند. و يا شايد ابو درداء و علقمه واقعا همين را از پيامبر- ص- شنيده باشند اما در مقام تفسير آيه و سخن از آن. نه اين كه اين قرائت پيامبر- ص- بوده باشد.
15- و بالأخره از مجاهد و طاووس نقل است كه گفتند: عبد مملوك نبايد به موهاى زن مولاى خود نگاه كند. در بعضى قرائات است كه گفت: و ما ملكت ايمانكم، الذين لم
[5] صحيح بخارى، ج 3، ص 139. و ج 2، ص 197. مسند احمد، ج 6، ص 449 و 451 صحيح مسلم، ج 2، ص 206. الجامع الصحيح ترمذى، ج 5، ص 191. الكشاف، ج 4، ص 741. البرهان زركشى، ج 1، ص 215. محاضرات الادباء، ج 2، جزء 4، ص 434. النشر، ج 1، ص 14 و 26. الاتقان، ج 1، ص 46 و 76. فتح البارى، ج 9، ص 25. الدر المنثور، ج 6، ص 358 به نقل از: بعضى منابع بالا و به نقل از:
سعيد بن منصور، نسائى، عبد بن حميد، ابن جرير، ابن المنذر، ابن مردويه، و ديگران. و اكذوبة تحريف القرآن، ص 27. به نقل از: بعضى منابع مذكور در بالا و به نقل از: جامع الاصول، ج 3، ص 49.