responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 798

در كشور آذربايجان، مردم مى‌گويند:

ابوالفضل ايلچى‌بيگ به درد ما نمى‌خورد.

اما آمريكا مى‌گويد: ما غير از ابوالفضل ايلچى‌بيگ، كسِ ديگرى را نمى‌پذيريم.

آقاى كلينتون چه امتيازى بر مردمِ ساير كشورهاى دنيا دارد كه به خود اجازه مى‌دهد كه به جاى آنها تصميم بگيرد و تصميمِ خود را به مردم كشورهاى ديگر تحميل كند؟

آقاى كلينتون دو چشم دارد. ما هم دو چشم داريم. ما دو گوش داريم. او هم دو گوش دارد. ما روى دو پا راه مى‌رويم. او هم روى دو پا راه مى‌رود. پس او هيچ امتيازى بر مردم ساير كشورهاى دنيا ندارد و حق ندارد كه به جاى آنها تصميم بگيرد.

آيا كلينتون كه مى‌گويد «ما طرفدار حقوق بشر هستيم»، نمى‌فهمد كه اين كه به جاى مردم كشورهاى ديگر تصميم مى‌گيرد و تصميم خود را بر آنها تحميل مى‌كند، بزرگ‌ترين ستم در حقّ آنها است؟ چرا آقاى كلينتون مطلبى به اين روشنى را درك نمى‌كند؟

آيا علتِ اينكه ما اين مطلب را به روشنى مى‌فهميم و آقاى كلينتون از دركِ آن عاجز است، اين نيست كه ما بنيادگرا هستيم و او بنيادگرا نيست؟ اگر انسانْ بنيادگرا نباشد، مثل كلينتون مى‌شود و مى‌گويد: من چاقوكش، سِبيل‌كُلُفت و گردن‌كلفتِ دنيا هستم!

آرى بنيادگرايى با چنين ستمگرى‌هايى در تضاد است. بنيادگرا مى‌گويد: ما در زندگى بايد تابع دستورهاى خدا باشيم. بنيادگرايى مى‌گويد: كسى حق ندارد كه به ديگران و حتى به دشمنانش زور بگويد و به آنها ستم بكند.

مى‌توانيد آنها را قصاص و مجازات كنيد؛ اما حقّ ستمگرى نداريد.

خداوند متعال در اين باره مى‌فرمايد:

«وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَئانُ قَوْمٍ عَلى‌ الَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ اقْرَبُ لِلتَّقْوى‌»[1]

[دشمنى با گروهى ديگر، وادارتان نكند كه عدالت نورزيد. عدالت ورزيد كه به تقوا نزديك‌تر است.]

قرآن شريف مى‌فرمايد: خداوند در تورات فرموده است:

«انَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ»[2]

[نفس در برابر نفس و چشم در برابر چشم و بينى در برابر بينى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان و هر زخمى را قصاصى است.]

اگر كسى لاله گوشِ شما را بُريد و شما هم فرد قدرتمندى هستيد، حق نداريد كه چشمِ او را در آوريد. تنها مى‌توانيد لاله گوشِ او را ببُريد. من مى‌گويم: مى‌توانيد لاله گوشِ او را به عنوان تقاص ببُريد. مى‌گوييد: اين كار خشونت و تجاوز به مردم است؛ اما خودتان با موشك به مردمِ غير نظامى بغداد حمله مى‌كنيد. آنها را به طور دسته‌جمعى كشتار مى‌كنيد و اين كارتان دفاع از حقوق بشر است!!!

مى‌دانيد آمريكا چگونه اين حمله موشكىِ اخير خود به بغداد را توجيه كرد؟ گفتند بوش وقتى به كويت رفت، يكى دو نفر مى‌خواستند او را ترور كنند؛ اما ترور انجام نشد. در نتيجه معلوم نيست كه چه كسى مجرم است. به همين دليل، آنها به خود اجازه مى‌دهند كه به سوى بغداد موشك شليك كنند و آتش بر سرِ مردم غير نظامىِ بغداد بريزند.

وقتى آمريكا اين كارها را انجام مى‌دهد، انگلستان هم او را تأييد مى‌كند. روسيه هم مى‌گويد: بله، ما شما را درك مى‌كنيم.

الحمد للّه معلوم شد خداوند به اينها درك‌


[1]- سوره مائده( 5)، آيه 8.

[2]- همان، آيه 45.

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 798
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست