مطابق با واقعيت باشد يا مطابقِ باور و عقيده گوينده؟ در باره صدق و كذب، اين گونه مباحث را به طور مفصل بحث كردهاند.
اگر آيات قرآن در باره صدق و كذب را مطالعه كنيم، مىبينيم كه قرآن موارد صدق و كذب را بسيار وسيعتر از آنچه اديبان گفتهاند، مىداند؛ زيرا قرآنْ صدق و كذب را تنها مخصوصِ جملات خبرى نمىداند، بلكه از نظر قرآنْ جملات انشائى هم كه شامل وعده، وعيد، قَسَم، تمنّا، ترجّى، امر و نهى هستند نيز مىتوانند صادقانه يا كاذبانه باشند.
همچنين از نظر قرآن، گاهى اوقات صدق و كذب مربوط به امورِ فراتر از سخنْ مانند مسائل فكرى، عملِ انسان و مسائل درونِ انسان نيز مىشود. اكنون بعضى از آيههاى قرآن را كه در آنها صدق در معانى مختلفى به كار رفته است، برايتان تلاوت مىكنم.
[ما را قصدى جز نيكوكارى نبود و خدا شهادت مىدهد كه ايشان دروغ مىگويند.]
همچنان كه ديديم، در قرآن شريفْ صدق و كذب در مورد عمل، نيّت، فكر و گفتار به كار برده شده است و موارد استعمال آن، از آنچه در ادبيات گفته شده، بسيار وسيعتر است.
يكى از لطايفى كه در قرآن وجود دارد، اين است كه خداوند صدق را به خودش و به رسول الله صلى الله عليه و آله و ابراهيم عليه السلام و يوسف عليه السلام و پيامبران عليهم السلام و پرهيزكاران و اهل بهشت و عبادت گزاران نسبت داده است و صدق را «كَلِمَةُ الرَّب» يا كلام خداوند خوانده است.