نابينا محشور مىكنم. سپس خداوند در دومين آيه مىفرمايد: و ما اسراف كنندگان و آنان را كه به آيات پروردگارشان ايمان نمىآورند، اين گونه جزا مىدهيم. (يعنى در روز قيامت، آنها را كور محشور مىكنيم) و عذاب آخرت، شديدتر و پايدارتر است.
همچنين خداى متعال مىفرمايد:
«... لا تُسْرِفُوا انَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ»[1]
[اسراف مكنيد، كه خدا اسرافكاران را دوست نمىدارد.]
يعنى من از كسانى كه اهل اسراف و رفاهطلبى و ريخت و پاش هستند، خوشم نمىآيد. آنها مورد رضايت و محبتِ من نيستند.
هنگامى كه خداوند مىخواهد بندگان خاصّ خود را توصيف نمايد، مىفرمايد:
[و آنان كه چون هزينه مىكنند، اسراف نمىكنند و خسّت نمىورزند بلكه ميانِ اين دو راه، اعتدال را مىگيرند.]
يعنى خداى تبارك و تعالى حتى در انفاق و عمل نيك و احسان هم از اسراف و ريخت و پاش، متنفر است. افرادى كه خسيس نيستند، انفاق و احسان مىكنند، اما در انفاق و احسان كردن هم معتدل هستند و اسراف نمىكنند؛ آنها بندگان خاصّ خداوند رحمان مىباشند.
خداوند در آيه ديگرى مىفرمايد:
«... انَّ اللَّهَ لا يَهْدى مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ»[4]
[هر آينه خدا هيچ گزافكار و دروغگوى را هدايت نمىكند.]
[فرعون در زمين برترى مىجُست و او از گزافكاران بود.]
خداوند مىفرمايد: آيا مىدانيد گناهِ فرعون چه بود؟ اولين گناه فرعون اين بود كه در روى زمين، تكبر نموده و خودش را به مردمْ تحميل كرده بود. فرعون به مردم مىگفت: من آقاى شما هستم و بدترين مردم، كسانى هستند كه خودشان را به ديگران تحميل مىكنند.
گناه دوم فرعون اين بود كه او اسراف مىكرد. ببينيد فرعون ادعاى خدايى مىكرد و آن همه گناهانِ مختلف را مرتكب مىشد؛ با اين همه، خداوند در دو جاى قرآن، تكرار مىكند كه فرعون