responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 5

دفاع مى‌كنند. همچنين خواهران عزيزى كه با از خود گذشتگى در پشت جبهه‌ها براى خدمت به انقلاب، تلاش مى‌كنند.

در يكى از مناطق اسكان جنگ‌زده‌ها، گروهى از خواهران را ديدم كه اطفال بى سرپرست شده را تحت پوشش گرفته‌اند و مانند مادر، از آنها مواظبت مى‌كنند.

آنها يك ماه در آنجا خدمت كرده بودند و تنها خواهششان اين بود كه مأموريتشان يك ماه ديگر تمديد شود.

انقلاب ما بسيار پر ثمر بوده است.

مشكلاتى كه اينك در پيشِ روى ماست، قابل حل هستند. امت بزرگ ما مى‌تواند اين مشكلات را حل كند. من با اطمينان مى‌گويم كه ما مى‌توانيم فتح و پيروزى را در كوتاه مدت و نه حتى دراز مدت، به دست آوريم. من اين مطلب را با كمال صداقت عرض مى‌كنم. نه خودم را فريب مى‌دهم و نه ديگران را؛ نه حاضرم دروغ بگويم و نه چنين چيزى را از ما مى‌پذيرند. البته انقلاب در جنبه‌هاى مختلف، مانند: صنعت، كشاورزى، امنيت قضائى، سياست خارجى، سياست داخلى، گروهك‌هاى ضد انقلاب و مزدوران خارجى، با مشكلات و دشوارى‌هايى روبرو است.

خداوند را گواه مى‌گيرم كه قصدِ تهمت زدن يا جسارت به هيچ كس را ندارم؛ تنها به عنوان يك برادر، پيشنهاد مى‌كنم كه در ارزيابى نتايج انقلاب، انصاف را رعايت كنيم. مبادا دستاوردهاى انقلاب را فراموش كنيم و فقط نقاط ضعف را ببينيم.

نقاط ضعف را آن گونه كه هست، ببينيم؛ نه اينكه آنها را با ذرّه‌بين ده برابر، صد برابر و هزار برابر كنيم و بدين وسيله خود و ديگران را به وحشت بيندازيم. اگر امروز انقلاب ما ده نقطه ضعف داشته باشد، صد نقطه قوت‌

هم دارد؛ پس به ازاى هر نقطه ضعف، ده نقطه قوت را هم بيان كنيم.

آرى، من در مقابل اين جمعيت انبوه اعتراف مى‌كنم كه ما هنوز نتوانسته‌ايم حكومت قانون را به طور كامل در اين مملكت مستقر كنيم؛ اما تلاش فراوانى انجام مى‌دهيم كه هر چه زودتر، حكومت قانون را حكمفرما كنيم.

قبلًا عرض كردم كه حضرت على عليه السلام فرمود: «انَّ مَعِى لَبَصِيرَتِى‌[1]؛ من با بينش و شناخت، با مسائلْ برخورد مى‌كنم».

ولى من اعتراف مى‌كنم كه ما در برخورد با ضد انقلاب، از سياستِ سنجيده معيّن و مشخص، همراه با تدبير صحيح پيروى نكرده‌ايم.

در برخورد با ضد انقلابْ خامى‌ها، ضعف سياست‌ها و سوء سياست‌هايى وجود داشته كه گاه به ضرر خود ما تمام شده است. اين، يكى از نقاط ضعف امروز انقلاب است كه بايد با تدبير و انديشه برطرف گردد.

يكى ديگر از نقاط ضعفى كه مطرح مى‌شود، كمبودهاى اقتصادى است.

من هم اين ايراد را قبول دارم؛ اما براى برطرف كردن آن بايد با تحقيق و محاسبه، ريشه‌هاى كمبودها را بيابيم و آنها را اصلاح كنيم.

اين كه كمبودها را زير ذره‌بين بگذاريم، آنها را بسيار بزرگ كنيم و به وسيله آنها جار و جنجال و هياهو راه بيندازيم، درست نيست؛ همواره بايد به ياد داشته باشيم كه انتقاد سازنده با جار و جنجال و هياهو به راه انداختنْ تفاوتِ فراوان دارد.


[1]-/ نهج البلاغه، ترجمه دكتر سيد جعفر شهيدى، شركت انتشارات علمى و فرهنگى، تهران، چاپ ششم، 1373 ه. ش.، خطبه 10، ص 14.

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 5
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست