responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 466

نداشته باشد، بخش اخلاقىِ او رئيس ندارد و دچار هرج و مرج است.

در اين خطبه قصد دارم در خدمتِ شما يادى از حضرت امام رحمه الله بكنم.

اى خمينى! (صلوات نمازگزاران) امروز پنجاه و چهار روز است كه از ميانِ ما رَخت بر بسته و به سوى خدا و به سوى ارواح نيكان و پاكان، انبيا و اوليا و صالحان رفته‌اى و به ابديت پيوسته‌اى.

در اين مدت كه از ميانِ ما رفته‌اى، اين امت اسلامى، اين مردم عزيز و اين بندگان خالصِ پروردگار، همه اعتقاد داشته‌اند كه تو در پيام‌ها و رهنمودهايت زنده‌اى و افكارت جهانى و جاويدان است.

اى امام! انديشه‌هاى عرفانىِ تو، در وجود شاگردان و در دل و روح مردم پا بر جا است.

جان مردم و ايمان مردم، تو هستى.

اى امام! تو مظهر رحمتِ خدا بر ستمديدگان بودى. تو شراره آتشين، فرياد خشمگين و دشمنِ آشتى ناپذيرِ ستمگران و مستكبران بودى.

از سال 1342 ه. ش. رسماً در راه ايمان و اعتقاداتْ قيام كردى و آشكارا اعلانِ جهاد دادى. تو از ارعاب، توهين، زندان و تبعيد نترسيدى و از پاى ننشستى تا بر دشمنِ جهنمى پيروز گشتى. (تكبير نمازگزاران)

اماما! تو به اسلام و قرآن و ايمان، عظمت و قدرت دادى و آنها را به عنوان عاملى شكست ناپذير، وارد صحنه كردى. تو به مردم باوراندى كه سياست از ديانت جدا نيست. دين زنده است، پيام و رسالت دارد و بالنده است.

تو در سطح جهان، مسلمانان را بيدار و آگاه ساختى و به كالبد بى روحِ آنان، روح تازه‌اى بخشيدى و نور اميد را در دل‌ها زنده كردى و به آنان نيرو بخشيدى تا خود و قدرت و توانِ خود را بشناسند؛ تا آنجا كه امروز در اكثر كشورها، غريو فرياد مسلمانان بلند است.

تو به مردم باوراندى كه دين، تنها مربوط به گذشته نيست؛ بلكه امروز بهتر از گذشته، مى‌تواند به صورت يك عاملِ پر توان، موجب سعادت و پيشرفت و اصلاح شود و در زندگىِ ملت‌ها نقشِ تعيين كننده داشته باشد.

مردم در درازاى تاريخ به وسيله مشركين و استكبار جهانى تحقير شده بودند. كم كم خودشان هم باور كرده بودند كه اين سرنوشتِ محتومِ آنها است كه بايد اسير وار زندگى كنند و اين سرنوشت و تقدير آنها قابل عوض شدن هم نيست.

اماما! تو اين تاريخ را ورق زدى، به مردم و مسلمانانْ آبرو بخشيدى و از ذلت و اسارت و بردگىِ دسته‌جمعى نجاتشان دادى. تو پس از گذشتِ حدود هزار و چهارصد سال، نظامى بر اساسِ شريعت و ايمان و تقوا بر پا ساختى.

اماما! تو دين را از صورتِ يك فكر متحجر و ذهنيتِ بى ثمر، رسومات و تشريفاتِ بى محتوا و احياناً آميخته با خرافات، رهانيدى و آن را از حاشيه زندگى به متن زندگى وارد كردى.

تو در مبارزاتت، شرق و غرب را متحير ساختى، معادلات سياسىِ جهان را بر هم زدى، دنيا را به تجديد نظر در راه خود وا داشتى و از ميدان تمامِ اين مبارزه‌هايت قهرمانانه، سربلند و سرفراز بيرون آمدى.

به خوبى به ياد دارم روزى را كه در اين كشور، مرحوم آيت الله صدر مى‌خواست دولت را وادار كند كه قطارها را در هنگام نماز، يك ربع يا نيم ساعت متوقف كنند تا مسافران مسلمان بتوانند نماز بخوانند.

حضرت آيت الله صدر، حضرت آيت الله سيد محمدتقى خوانسارى و حضرت آيت الله حجت (رحمة الله عليهم) و ديگران، قدرتشان را روى هم گذاشتند و براى دست يافتن به اين هدف، تلاش كردند.

پس از آن همه تلاش، دولت وقتِ ايران‌

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 466
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست