و معجزات الهی بوده و دلیل بر راستگویی مدّعی نبوّت خواهد بود. ظاهرا این اندیشه نادرست است، زیرا هدف مشرکان از این درخواست این بود که پیامبر دارای مکنت و قدرت مادی باشد و در نظر آنان بسیار بعید بود که پیامبر خدا شخصی فقیر و بیچیز باشد و چنین میپنداشتند که وحی الهی حتما باید بر فردی ثروتمند نازل گردد، آنجا که میگفتند: چرا این قرآن بر مرد بزرگی (ثروتمند) از اهل مکّه و طائف نازل نگردیده است. [1] بنابراین، هدف مکنت ظاهر و ثروت پیامبر بود، و لو از طریق علل و مجرای طبیعی باشد. گواه بر این مطلب که پیامبر به هر وسیلهای- و لو از مجرای طبیعی باشد- چنین کاری را انجام دهد؛ این است که باغ و خانه طلایی را برای خود «پیامبر» میخواستند و میگفتند: تا برای تو خانه طلایی نباشد، ما به تو ایمان نمیآوریم. [2] به عبارت دیگر میگفتند: تا تو شخصا دارای باغ و خانه طلایی نگردی، ما به تو ایمان نمیآوریم و اگر هدف این بود که او دو کار را با قدرت غیبی انجام دهد؛ وجهی ندارد که حتما بگویند: تا برای «تو» باغ و خانه نباشد ایمان نمیآوریم، بلکه کافی بود که بگویند: تا خانه و باغی به وجود نیاوری، به تو ایمان نمیآوریم. اما اینکه در نخستین پیشنهاد خود گفتند که: «برای ما چشمهای از زمین بشکافی.» [3] منظور آنان این نبود که چشمه را برای استفاده آنان در آورد، بلکه برای ایمان آوردن آنان چنین کاری انجام دهد. ثالثا، منظور از درخواست معجزه این است که در پرتو آن به صدق گفتار او پیبرند و به منصب و مقامی که او مدعی آن است، ایمان بیاورند. بنابراین، هرگاه در میان درخواست کنندگان معجزه گروهی باشند که انجام آن، باعث ایمان و گرایش او به [1]. وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ هذَا الْقُرْآنُ عَلی رَجُلٍ مِنَ الْقَرْیَتَیْنِ عَظِیمٍ «زخرف (43) آیه 31». [2]. أَوْ یَکُونَ لَکَ بَیْتٌ مِنْ زُخْرُفٍ «اسراء (17) آیه 93». [3]. تَفْجُرَ لَنا مِنَ الْأَرْضِ یَنْبُوعاً «اسراء (17) آیه 90».