responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : علوم و معارف قرآن و حدیث نویسنده : علوم و معارف قرآن و حدیث    جلد : 9  صفحه : 69

علي بن يقطين معرفي شده است.[130] از آن‌جا که آل‌يقطين ساکن بغداد بوده‌اند،[131]مي‌توان گفت که وي سال‌هاي ابتدايي عمر خود را در بغداد سپري کرده است.

يونس، تعداد زيادي از روايات خود را بدون واسطه از امام کاظم و امام رضا8 نقل کرده است.[132] نقل مستقيم روايات از دو امام که بيشتر عمر شريف خود را در مدينه منوّره مي‌زيسته‌اند، قرينه‌اي بر حضور يونس در مدينه است. روزهايي که امام کاظم7 در زندان بغداد بودند، يونس در اين شهر سکونت داشت. نقل روايت يونس، درباره تشييع پيکر مطهّر موسي بن جعفر7 در بغداد، شاهد اين ادعاست.[133]

قمي بودن از ديگر مسائلي است که درباره يونس مطرح مي‌شود. روايت عبدالعزيز بن مهتدي ‌ـ وکيل‌ خاص امام رضا7 در قم ـ گواه اين مسأله است. وي روايت را از امام رضا7 اين‌گونه نقل مي‌کند:

من نمي‌توانم هميشه شما را ببينم، سؤالات ديني خود را از چه کسي بپرسم؟ حضرت فرمودند: از يونس بن عبدالرحمن بپرس.[134]

براساس روايت ياد شده، يونس در قم حضور داشته و امام 7 اصحاب و شيعيان خود را به وي ارجاع مي‌دادند. البته چند احتمال ديگر درباره مضمون اين روايت وجود دارد.

نخست اين‌که عبدالعزيز براي زيارت حضرت رضا 7 به مدينه سفر کرده بود و فرصت ملاقات مداوم با امام7 را نداشته و در جواب اين‌ درخواست، امام7 او را به يونس ـ که آن زمان در مدينه حضور داشته ـ ارجاع داده‌اند.


[130]. رجال النجاشي، ص446.

[131] . ر.ک: همان، ص237.

.[126] ر.ک: همان، ص446؛ معجم‌ رجال ‌الحديث، ج20، ص200.

[133]. يونس بن عبدالرحمن مي‌گويد: حسين بن على رواسى بر سر جنازه موسى بن جعفر7 بود. همين‌كه خواستند دفن كنند، يک نفر از طرف سندى بن شاهک پيش ابوالمضا، معاون سندى آمد كه او در آن‌جا حضور داشت، گفت: پيش از دفن، روپوش از روى جنازه برداريد تا مردم ببينند صحيح و سالم است و نسبت به او كارى نشده. صورت حضرت موسى بن جعفر7 را گشودند به‌طورى كه من كاملاً آن جناب را ديدم و شناختم. بعد دوباره پوشاندند و داخل قبر كردند. (الغيبة طوسي، ص23).

[134]. رجال النجاشي، ص447.

نام کتاب : علوم و معارف قرآن و حدیث نویسنده : علوم و معارف قرآن و حدیث    جلد : 9  صفحه : 69
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست