بوده، به مقدار تفاوت باكره و
غير باكره از مهريّه كم مىشود.
(مسأله
1685) اگر كسى با مرد بيمارى ازدواج نمود و پيش از حصول نزديكى آن مرد از
دنيا رفت، عقد باطل است، مهريّه و عدّه و ارثى ثابت نمىشود.
احكام
مهريّه
(مسأله
1686) هر چيزى كه ماليّت دارد و شرعا كسب كردن با آن جايز است، مىتوان آن
را مهريّه قرار داد، اگرچه بسيار اندك باشد، خواه جنس، منفعت، نقد يا در ذمّه
باشد. پس اگر دوختن لباس يا تعليم قرآن را مهريّه قرار دهند، مانعيندارد.
(مسأله
1687) چيزى كه شرعا كسب كردن با آن جايز نيست، نمىتوان آن را مهريّه قرار
داد، از قبيل: شراب، خوك، آلات قمار و امثال آنها.
(مسأله
1688) بايد مهريّه در عقد ملك زوجه قرار داده شود، پس اگرملك شخص ديگرى
چون پدر، مادر يا برادر زوجه قرار بگيرد عقد باطل مىشود.
(مسأله
1689) اگر ولى شرط كند كه مقدارى از مهريّه از آنِ او باشد، عقد باطل
مىشود. اما او مىتواند شرط كند كه علاوه بر مهريّه چيزى به او داده شود، و زن
مىتواند كه اين شرط را ساقط كند.
(مسأله
1690) بايد در نكاح مهريّهاى در كار باشد، پس اگر ازدواج بر اساس نداشتن
مهريّه مبتنى شود، باطل مىشود.
(مسأله
1691) اگر به هنگام اجراى عقد مهريّه مطرح نشود، اگر ازدواج موقّت باشد،
عقد باطل مىشود، ولى اگر عقد دائم باشد، باطل نمىشود، جز اينكه در صورت نزديكى
كردن مهرالمثل بر عهدهاش مىباشد.
(مسأله
1692) اگر در عقد مقدار مهريّه تعيين نشود، بلكه به نظر يكى از زوجين
موكول شود، اگر عقد موقّت باشد، باطل مىشود و اگر عقد دائم باشد عقد صحيح است. پس
اگر به نظر شوهر موكول شود، او هر چه بگويد زن بايد