(مسأله
1444) در همه اقسام وقف، شرط است كه منافع مورد نظر از عين موقوفه حرام
نباشد، و لذا وقف كردن آلات قمار و شطرنج و امثال آنها جايز نيست.
(مسأله
1445) بايد محلّ تعيين شده براى صرف در آمد آن حرام نباشد، پس اگر چيزى را
وقف كنند كه عايدات آن صرفِ چاپ كتب ضاله، يا تبليغ فرق ضالّه، يا ترويج فسق و
فجور شود، چنين وقفى باطل است.
انشاى
وقف و شرايط آن
وقف
جز با انشاى صيغه وقف توسّط واقف يا وكيل او تحقّق نمىيابد. و در انشاى وقف كافى
است كه بگويد: «آن را وقف كردم»، يا «آن را حبس كردم».
(مسأله
1446) در انشاى وقف هر فعلى كه بر آن دلالت كند كافى است، از قبيل: امضا
كردن زير وقف نامه، به عنوان التزام به مضمون آن؛ سپردن عين موقوفه به دست متولّى
آن؛ انداختن فرش در يكى از مساجد، يا مشاهد مشرّفه؛ نصبلوستر در مساجد، حسينيهها
و مشاهد مشرّفه؛ و هر كار ديگرى كه به انگيزه وقف انجام پذيرد و بر آن دلالت كند.
(مسأله
1447) در انشاى وقف بنيادهايى همچون مساجد و حسينيهها، گشودن درب آنها
براى اقامه نماز و اجراى مراسم مذهبى كفايت مىكند.
(مسأله
1448) بنابر احتياط واجب در وقف قصد قربت شرط است، اگرچه واقف مسلمان
نباشد.
(مسأله
1449) در وقف شرط است كه در حال حيات واقف قبض شود و اگر پيش از قبض واقف
بميرد، وقف واقع نمىشود و جزء تركه ميّت قرار مىگيرد. و بنابر احتياط واجب بايد
قبض با اذن واقف انجام بگيرد.
(مسأله
1450) اگر واقف براى وقف متولى و سرپرست تعيين كند، قبض