نام کتاب : توضيح المسائل: عبادات و معاملات نویسنده : الحكيم، السيد محمد سعيد جلد : 1 صفحه : 632
فصل چهارم: ازدواج موقّت
(مسأله
3020) ازدواجى كه تا وقت معيّنى بدون نياز به طلاق انجام ميگيرد و در سرِ
وقت پايان ميپذيرد، مُتعه و ازدواج موقّت ناميده ميشود.
(مسأله
3021) مشروعيّت ازدواج موقّت به اجماع همه فرق اسلامى ثابت شده، و به
اجماع و اتّفاق آراى اهل بيت عصمت و طهارت و شيعيان آنان، هرگز نسخ نشده است.
چنانكه روايات فراوانى از طريق شيعيان و اهل سنّت بر آن دلالت ميكند.
(مسأله
3022) در ازدواج موقّت همانند ازدواج دائم نياز به ايجاب و قبول لفظى هست،
و همين مقدار كافى است كه زن بگويد: «زوّجتُكَ نفسى إلى وقت كذا بمهر قدره كذا» پس
مرد بگويد: «قَبِلْتُ». و يا مرد بگويد: «أتزوّجكِ إلى وقت كذا بمهر قدره كذا» پس
زن بگويد: «قَبِلْتُ» و يا هر عبارت ديگرى كه اين معنى را ادا كند.
(مسأله
3023) در ازدواج موقّت حتماً بايد مهر (اجرت) ذكر شود، و اگر گفته نشود
عقد باطل ميشود.
(مسأله
3024) در ازدواج موقّت بايد مدّت ذكر شود، پس اگر صريحاً گفته نشود، چه از
روى فراموشى باشد، يا از روى خجالت، و يا به تصوّر اينكه قصدشان كفايت ميكند،
ازدواج تبديل به دائم ميگردد.
(مسأله
3025) اگر در ازدواج موقّت به جاى تعيين مدّت، به شمار آميزش بسنده كنند،
مثلًا بگويند: يك يا چند بار، بنابر احتياط واجب لازم
نام کتاب : توضيح المسائل: عبادات و معاملات نویسنده : الحكيم، السيد محمد سعيد جلد : 1 صفحه : 632