نام کتاب : توضيح المسائل: عبادات و معاملات نویسنده : الحكيم، السيد محمد سعيد جلد : 1 صفحه : 103
مطّلع شود، نمازش صحيح است و
اعاده آن لازم نيست، مگر در خون حيض، كه بنابر احتياط واجب بايد نمازش را اعاده
كند.
(مسأله
573) كسى كه ميدانست لباس يا بدنش نجس ميباشد، اگر فراموش كند و با آن
نماز بخواند، بايد نمازش را اعاده كند و اگر وقت گذشته بايد آن را قضا نمايد.
(مسأله
574) اگر كسى نميدانست كه مثلًا بند ساعتش از اجزاى مردار است و با آن
نماز خوانده، نمازش صحيح است، ولى اگر ميدانست و فراموش كرده بود، بايد آن را
اعاده كند بنابر احتياط واجب.
(مسأله
575) اگر نمازگزار در وسط نماز متوجّه شود بدن يا لباسش نجس است و بداند
مقدارى از نماز را با آن خوانده نمازش باطل است. و اگر نداند و بتواند بدون اينكه
يك از منافيات نماز را انجام دهد مانند انحراف از قبله يا عورتش كشف شود، آن را
بشويد و يا از خود دور كند، بايد انجام دهد وگرنه بايد نماز را از سر بگيرد.
(مسأله
576) اگر كسى ميدانست لباس، يا بدن او نجس بوده، خودش يا ديگرى آن را شست
و با آن نماز خواند، بعد از نماز متوجّه شد كه آثار نجاست در لباس يا بدنش هنوز
باقى است، نمازش صحيح است و احتياج به اعاده ندارد، مگر در موردى كه احتياج به
دقّت و تلاش داشته و انجام نداده است مانند منى در اين صورت بنابر احتياط واجب
نماز را اعاده كند.
(مسأله
577) كسى كه منحصراً لباس نجس در اختيار دارد و به جهت سرما و امثال آن
ناگزير است آن را بپوشد و با آن نماز بخواند، نمازش صحيح است، ولى در صورت امكان
بنابر احتياط واجب يكبار با آن نماز بخواند و يكبار ديگر آن را در آورده مطابق
وظيفه برهنگان رفتار نمايد.
نام کتاب : توضيح المسائل: عبادات و معاملات نویسنده : الحكيم، السيد محمد سعيد جلد : 1 صفحه : 103