responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 98


2- اعتدال در عفو و انتقامقرآن انسان را به تحمل، صبر و استقامت در برابر مصائب و مشكلات فرمان مى دهد. افراد صبور را مى ستايد و به آنان پاداش بزرگى را نويد مى دهد و مى گويد:
(إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ.)[1] صابران اجر و پاداش خود را بى حساب دريافت مى كردند.
(وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ.)[2] خداوند صبركنندگان را دوست دارد.
ولى بايد توجه داشت كه قرآن در برابر ظالم دست مظلوم را نبسته و او را از گرفتن حق خويش بازنداشته است، بلكه براى اين كه ريشه ظلم و فساد قطع شود و براى اين كه قانون عدالت در روى زمين حكم فرما باشد، به مظلوم اجازه و بلكه فرمان مى دهد كه در برابر ظلم و ستمگر مقاومت و ايستادگى نمايد و عادلانه از وى انتقام بگيرد. قرآن در اين مورد مى گويد:
(فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ.)[3] هركس بر شما تعدى كند، شما نيز به اندازه تعدى وى از او انتقام بگيريد.
قرآن به اولياى مقتول اجازه داده است كه در صورت عمدى بودن قتل، قاتل را قصاص كنند و به تاوان مقتول او را بكشند:
(وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ.)[4] هركس مظلوم كشته شود به ولىّ اش سلطه (حق قصاص) داديم ولى او هم نبايد در قتل اسراف ورزد.
3- اعتدال در جنبه هاى مادى و معنوى
قرآن مجيد چون بر پايه اعتدال و ميانه روى، تشريع و قانون گذارى مى كند، اين است كه نظام و قوانين اجتماعى اين عالم را با قوانين آخرت تطبيق نموده، در ميان آن ها نيز هماهنگى به وجود

[1] زمر/ 10.
[2] آل عمران/ 146.
[3] بقره/ 194.
[4] اسراء/ 33.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 98
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست