responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 99

آورده است. از يك طرف اصلاح امور اين جهان را به عهده گرفته، از طرف ديگر سعادت اخروى افراد بشر را تضمين مى كند.
اين قرآن همان قانون بزرگ و ناموس اكبرى است كه پيامبر بزرگ اسلام آن را آورده، تا بدان وسيله جهان بشريت را به سعادت هر دو جهان برساند.
قرآن مانند تورات فعلى نيست كه قانون آن اختصاص به زندگى مادى داشته و تنها مربوط به اين جهان باشد و به جهان ديگر توجه نكند. آرى، تورات آن چنان در چهارچوبه جهان مادى غرق شده كه كوچك ترين توجهى به جهان آخرت ندارد و حتى پاداش اعمال نيك را نيز مال و منال دنيا و مسلط بودن بر مردم مى شناسد، نتيجه و مجازات گناهان را از دست دادن تسلط و ثروت اين جهان معرفى مى كند.
و همچنين قرآن مانند انجيل فعلى نيست كه در تشريع و قانون گذارى تنها به جنبه هاى اخروى بپردازد و از نظام اجتماع و امور زندگى غفلت ورزد و آن را اساسا ناديده بگيرد بلكه قانون قرآن يك قانون كامل و گسترده اى است كه هم به امور زندگى و نظامات اجتماعى اين جهان نظارت دارد و هم به اصلاح شئون جهان آخرت مى پردازد و هيچ يك از دو جنبه مادى و معنوى بشر را فروگذار نمى كند.
قرآن مجيد در تعاليم خود گاهى انسان را به عالم آخرت سوق مى دهد و گاهى به امور زندگى اين جهان متوجه مى كند و در مقام توجه به جهان آخرت مى گويد:
(وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ. وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فِيها وَلَهُ عَذابٌ مُهِينٌ)[1] هر كسى كه از خدا و پيامبرش پيروى كند، خداوند او را به باغ هايى وارد مى سازد كه همواره از زير درختانش نهرها جارى است، در آنجا هميشگى خواهند بود و اين است پيروزى بزرگ و هركس نسبت به خدا و پيامبر او عصيان ورزد و از حدودش تجاوز كند، او را به آتش دوزخ مى افكند كه جاودانه در آن خواهد ماند و بر اوست، شكنجه دردناك و مذلت بار.
(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ. وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ.)[2] هركس به اندازه ذره اى كار نيك انجام دهد پاداش آن را خواهد ديد و هركس به اندازه

[1] نساء/ 13، 14.
[2] زلزله/ 7، 8.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 99
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست