responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 415


4- نسخ آيه متعه با اجماع علماشايد گروهى چنين پندارند كه گرچه جواز متعه و ازدواج موقت با آيه و احاديث فراوان در اسلام ثابت گرديده بود ولى اين حكم و اين آيه با اجماع علما و دانشمندان اسلامى نسخ گرديده است.
در جواب اين پندار مى گوييم: اجماع در صورتى كه كاشف از قول معصوم(ع) نباشد حجيت و مدركيت نخواهد داشت و در صفحات گذشته روشن گرديد كه در زمان رسول خدا(ص) و بعد از وى تا مدتى از خلافت عمر خبرى از تحريم متعه نبود.
آيا عقل تجويز مى كند كه كتاب خدا و سنت پيامبر(ص) را با فتواى عده اى كه از خطا و اشتباه مصون و معصوم نيستند، كنار بگذاريم؟ اگر چنين مطلبى درست باشد، در اين صورت نسخ تمام احكام قرآن و يا احكامى كه به وسيله روايات صحيح و قطعى ثابت گرديده است، ممكن خواهد بود، اين گفتار مساوى با اين است كه بگوييم: هيچ مانع و اشكالى ندارد كه وجوب نماز، روزه، حج و امثال آن ها به وسيله آرا و فتاواى علما نسخ گردد، در صورتى كه هيچ مسلمانى نمى تواند اين مطلب را بپذيرد.
به علاوه در مسئله تحريم «متعه»، اجماعى وجود ندارد و اساسا نمى تواند هم وجود داشته باشد، زيرا چگونه مى توان به تحريم متعه ادعاى اجماع نمود، در صورتى كه عده زيادى از اصحاب رسول خدا(ص) مسلمانان دوران هاى بعد با اين تحريم مخالف بوده اند، به خصوص اين كه گفتار طرفداران حليت متعه با گفتار اهل بيت پيامبر موافق است، اهل بيتى كه خداوند رجس و پليدى را از آنان برطرف نموده از دروغ و اشتباه و آلودگى ها پاك و منزه شان ساخته و گفتارشان را حجت قرار داده است.
بنابراين براى تحريم متعه علتى به جز تحريم عمر باقى نمى ماند و پرواضح است كه قرآن مجيد و سنت پيامبر به پيروى نمودن شايسته تر و لازم تر از آن است كه از ديگران تبعيت و پيروى شود.
از اينجاست كه چون عبد اللّه فرزند عمر به متعه حج رخصت داد، عده اى بر وى اعتراض نمودند كه چگونه با پدرت راه مخالفت مى پيمايى كه او از متعه حج منع نموده بود، تو آن را تجويز مى كنى؟ عبد اللّه در پاسخ آنان گفت: واى بر شما از خدا نمى ترسيد؟ آيا قانون رسول خدا(ص) شايسته تبعيت و پيروى است يا قانون عمر؟![1]

[1] مسند احمد بن حنبل، 2/ 95.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 415
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست