responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 414

به آنان برساند تا پس از آن، متعه از مصاديق زنا شناخته شود و از آن خوددارى گردد.
شايد خود اين جريان دخالت مستقيم يا غير مستقيم در تحريم متعه داشته است زيرا انكار نمودن عمر، عمل مرد شامى را (با اين كه خود اين روايت مى رساند كه اين عمل در ميان مسلمانان شايع بوده است) و رسيدن يك چنين خبر به گوش وى (با اين كه معمولا چنين اخبار جزئى به گوش شخص اول كشور نمى رسد) به روشنى نشان مى دهد كه لابد در اين جريان سرّى بوده است كه بر راويان اين خبر مخفى مانده يا خود آنان عمدا پرده پوشى نموده اند، هر چه بوده، خبرش به دست ما نرسيده است.
علاوه بر اين كه اين روايات با روايت سلمة بن اكوع در تحريم متعه از نظر زمان و كيفيت تحريم، معارض مى باشند و علاوه بر اشكالاتى كه به روايت سلمه متوجه است و ما قسمتى از آن ها را در صفحات پيش آورديم، اشكال ديگرى هم در آن روايت وجود دارد و آن اين كه: روايت سلمه در گفتار طرفداران نسخ متعه، صراحت ندارد بلكه در آن معنى ظهور هم ندارد زيرا احتمال مى رود كه كلمه «نهى» در اين روايت به صيغه مجهول بوده و منظور از اين نهى همان نهى عمر باشد كه بعد از پيامبر به وقوع پيوسته است، يعنى رخصت، در اول روايت مربوط به پيامبر و نهى هم در آخرش مربوط به عمر باشد و در اين صورت معناى روايت چنين خواهد بود كه پيامبر رخصت به متعه داده بود و عمر از آن، منع و نهى نمود.
خلاصه سخن اين كه با دليل مقبول و عقلايى ثابت نگرديده است كه رسول خدا(ص) از «متعه» نهى كند و از دلايل عدم نهى رسول خدا(ص) اين است كه عمر تحريم آن را به خودش نسبت داد و چنين گفت: «متعتان كانتا على عهد رسول اللّه و انا انهى عنهما و اعاقب عليهما»[1] در دوران رسول خدا(ص) دو متعه وجود داشت كه من از آن ها نهى نموده و بر انجام دادن آن ها مجازات خواهم نمود.
اگر نهى از طرف رسول خدا(ص) واقعيت داشت، عمر به جاى «انهى عنهما» مى گفت «نهى النبى عنهما».

[1] اين همان روايت پنجم است كه در سلسله متعه گذشت، ابو صالح كاتب ليث و طحاوى و ابن عساكر و صاحب كنز العمال در كتاب خود 8/ 293- 294 اين روايت را آورده اند ولى ابن جرير و ابن عساكر به جاى «انا انهى عنهما» جمله «انا اضرب عليهما» نقل نموده اند.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 414
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست