نام کتاب : تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 1 صفحه : 325
سير طبيعى كل نظام است و اگر نظام وجود من حيث المجموع بخواهد نارس نبوده و سلامت راه استكمال خود را پيموده و نظام كل به موت طبيعى خود برسد، بايد اين فرد به اين نحو دچار موت انخرامى شود، گرچه موت انخرامى اين فرد بالنسبه به خود اوست و لكن بالنسبه به سير كاروان سلسله وجود، موت طبيعى است.
بالجمله: اگر اسباب و علل مقتضى نارسى افراد فراهم شد، چارهاى از آن نيست.
اسباب اين نارسى از اصلاب رجال و ارحام امّهات و تأثير تغذّى و تأثير شيطنتها شروع شده تا بالاخره علت تامه ناكامى و نارسى حاصل مىشود.
و با توجه به تأثير اين دستهاى دخيل در خميره و آلودگى به ميكروبها، ناچار وجود قابل سير خط مستقيم نخواهد بود.
پس در سير مستقيم، عنايات ازليه و عطوفات و مراحم سرمديه و اوضاع پاك و محيط و فضاى صاف و كرامات تامه لازم است و اين سعادت براى من و امثال من رخ نمىدهد. كسانى كه عنايات خاصه و توجهات ربانيه و كرامات تامه، نصيب آنها شده و دست ازل به يارى دوست به مساعدت آنها دراز شده و اصل پاك به آنها اعطا شده و خميره لايق براى منصب امامت از آدم تا خاتم به آنها داده شده و از نقطه اول راست و مستقيم حركت نمودهاند و اصلاب شامخه و ارحام مطهره را سير كردهاند و تحت تربيت شمس الشموس با همان پاكى كه از نقطه مشرق آمده بودند، سلامت از طبيعت گذشتند، در صورتى كه نايره طبيعت و مقتضيات شهوت خاموش گشته و آتش طبيعت سرد شده و غولهاى بيابانى خواب بودهاند.