responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 537

سزاوار است كه در وقت ملاقاتشان بگويد: السلام على من اتبع الهدى. و مستحب است كه آن‌ها را به تنگ‌ترين راه‌ها مضطر نمايد.

احكام ساختمان‌ها

مسأله 1- اهل كتاب و كسى كه در حكم آن‌ها است، جايز نيست كه معابدى مانند بيعه‌ها و كنيسه‌ها و صومعه‌ها و آتشكده‌ها و غير آن‌ها را در بلاد اسلام، احداث نمايند؛ و اگر آن‌ها را احداث نمودند بر والى مسلمين واجب است كه آن‌ها را از بين ببرد.

مسأله 2- در آنچه كه ذكر شد- از عدم جواز احداث معابد و وجوب از بين بردن آن‌ها- فرقى نيست بين اينكه شهر از آن شهرهايى باشد كه مسلمانان آن را احداث كرده باشند مانند بصره و كوفه و بغداد و تهران و مجموعه‌اى از شهرهاى ايران از آن‌هايى كه مسلمانان آن‌ها را شهر نمودند، يا مسلمان‌ها به قهر آن‌ها را فتح نموده‌اند مانند شهرهاى زيادى از ايران و تركيه و عراق و غير آن‌ها، يا مسلمان‌ها آن‌ها را به صلح گرفته‌اند بر اين مبنا كه زمين مال مسلمين باشد؛ پس در همه اين‌ها واجب است كه آنچه را كه احداث نموده‌اند، ازاله شود و ابقاى آن‌ها حرام است، همان طور كه احداث آن‌ها حرام است. و بر والى‌ها- و لو اينكه ظالم باشند- واجب است كه از احداث آن‌ها جلوگيرى نمايند و آنچه را كه احداث كرده‌اند از بين ببرند؛ مخصوصاً با آنچه كه ما مى‌بينيم از مفاسد بزرگ دينى و سياسى و خطر بزرگى كه براى جوانان مسلمانان و بلاد مسلمين هست.

مسأله 3- اگر زمينى با صلح فتح شود بر اين مبنا كه زمين مال يكى از اهل ذمّه باشد و بر آن‌ها شرط نشود كه احداث معابد نكنند براى آن‌ها جايز است كه در آن، احداث معابد نمايند و اگر خراب شوند براى آن‌ها جايز است كه آن‌ها را تعمير و تجديد نمايند. و معابدى كه آن‌ها قبل از فتح مسلمين داشتند و مسلمان‌ها آن‌ها را خراب نكرده بودند برقرار گذاردن ايشان بر آن معابد- با تأمل و اشكالى كه دارد- جايز است.

مسأله 4- هر ساختمانى را كه ذمّى تجديد و احداث مى‌كند جايز نيست كه آن را بر مسلمانانى كه همسايه او هستند بالاتر قرار دهد و آيا مساوات آن جايز است؟ در آن تأمل است اگر چه بعيد نيست. و اگر از مسلمان ساختمانى را كه مرتفع است با ارتفاع و

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 537
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست