نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله جلد : 2 صفحه : 518
بلى. ولى اقوى عدم آن است. و همچنين است دزد آنچه كه در زيارتگاههاى مشرفه از حرم مطهر يا رواق و صحن است.
مسأله 10- اگر از جيب انسان دزدى شود چنانچه آنچه كه دزديده شده در حرز باشد مثل اينكه در جيبى باشد كه زير لباس است يا سر جيبش وسيلهاى مانند وسائل جديد (مثلًا زيپ) باشد كه آن را در حرز قرار مىدهد، ظاهراً قطع ثابت است.
و اگر در جيب او كه باز و روى لباس است باشد قطع نمىشود. و اگر جيب در طرف داخل لباس رويى باشد، ظاهراً قطع مىشود؛ پس معيار اين است كه صدق كند كه حرز است.
مسأله 11- ميوه درختان بعد از آنكه چيده شوند و در حرز قرار بگيرند، اشكالى در ثبوت قطع در آنها نيست. و همچنين اگر روى درختها باشد، در صورتى كه درختها در حرز نباشند، اشكالى در عدم قطع نمىباشد. و اما اگر درختها در حرز باشند مثل اينكه در باغ قفلشدهاى باشند آيا با سرقت ميوههاى آنها قطع مىشود يا نه؟ احوط بلكه اقوى عدم قطع است.
مسأله 12- دزدى كه در سال گرسنگى در صورتى كه مسروق، خوردنى باشد و لو بالقوه مانند حبوبات بدزدد و مضطر به آن باشد، قطع نمىشود. و در غير خوردنى و در خوردنى كه غير مورد اضطرار است، محل اشكال است، و احوط (وجوبى) عدم قطع است؛ بلكه عدم قطع در كسى كه محتاج است اگر غير خوردنى را بدزدد خالى از قوت نيست.
مسأله 13- اگر حرّ كبير يا صغير را- مرد باشد يا زن- بدزدد از جهت حد، قطع نمىشود، پس آيا جهت دفع فساد، قطع مىشود (يا نه)؟ بعضى گفتهاند: بلى؛ و به آن روايتى است. ولى احوط (وجوبى) ترك قطع و تعزير او است به آنچه كه حاكم صلاح مىداند.
مسأله 14- اگر مثلًا خانهاى را عاريه بدهد پس عاريه دهنده حرز آن را بشكند و مالى را كه مال مستعير است از آن سرقت نمايد، قطع مىشود. و اگر مثلًا خانهاى را اجاره دهد و
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله جلد : 2 صفحه : 518