responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 474

عداوت دينى به نفع يا عليه دشمنش رد نمى‌شود، حتى اگر به خاطر فسق او، با او بغض ورزد و با او دشمنى نمايد.

و از جمله آن‌ها: سؤال نمودن به كف (دست) است؛ و مقصود از آن كسى است كه در بازار و درب خانه‌ها گدايى مى‌كند و اين گدايى حرفه و روش او مى‌باشد. و اما سؤال- احياناً- در وقت احتياج مانع قبول شهادتش نمى‌شود.

و از جمله آن‌ها: تبرّع به شهادت در حقوق الناس است؛ زيرا اين شهادت بنابر قول معروف، از قبول جلوگيرى مى‌كند و در آن تردّد است. و اما در حقوق اللَّه مانند شرب خمر و زنا و براى مصالح عمومى، اشبه قبول آن است.

مسأله 5- نسب، مانع قبول شهادت نمى‌باشد، مانند پدر به نفع فرزندش و عليه او و فرزند به نفع پدرش و برادر به نفع برادرش و عليه او و بقيه نزديكان بعضى به نفع بعضى و عليه او. و آيا شهادت فرزند عليه پدرش قبول است؟ در آن تردّد است. و همچنين شهادت زوج به نفع زوجه‌اش و عليه او و شهادت زوجه به نفع زوجش و عليه او قبول است. و در شهادت زوج، بودن ضميمه معتبر نيست، ولى در اعتبار ضميمه در زوجه وجهى است و اوجه عدم اعتبار است. و فايده‌اش در جايى ظاهر مى‌شود كه زوجه براى زوجش در وصيت شهادت بدهد؛ پس بنابر قول به اعتبار بودن ضميمه، وصيت ثابت نمى‌شود و بنابر قول به عدم اعتبار ضميمه، يك چهارم ثابت مى‌شود.

مسأله 6- شهادت دوست بر عليه دوستش قبول است و همچنين به نفع دوستش، اگر چه بين آن‌ها دوستى محكم و مودت شديدى باشد. و شهادت ميهمان- اگر چه ميل به مشهود له داشته باشد- قبول است. و آيا شهادت اجير براى كسى كه او را اجير نموده است قبول است؟ دو قول است، كه اقرب آن‌ها عدم قبول آن است. و اگر در حال اجاره تحمل نمايد و بعد از اجاره آن را ادا نمايد قبول مى‌شود.

مسأله 7- كسى كه شهادتش به جهت صغير بودن يا فسق يا كفر قبول نيست، در صورتى كه چيزى را در آن حال بداند، سپس مانع از بين برود و شروط شهادت كامل گردد آنگاه آن شهادت را اقامه نمايد قبول مى‌شود. و همچنين است اگر شهادت را در حال‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 474
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست