responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 420

آن‌ها مساوى مى‌باشد و بقيه ثلث براى بقيه خئوله مى‌باشد كه مطلقاً بين آن‌ها مساوى است. و بقيه تركه مال عمومه است كه به طور مساوى بين آن‌ها تقسيم مى‌شود، مگر اينكه در جنس مختلف باشند كه در اين صورت احتياط به مصالحه واجب است.

مسأله 20- اگر يكى از زوجين با عمومه ابوينى يا پدرى و با عمومه مادرى و خئوله ابوينى يا پدرى و با خئوله مادرى با هم باشند، همسر سهم بيشترش را مى‌برد و ثلث تركه مال خئوله است و سدس اين ثلث در صورت انفراد و ثلث آن در صورت تعدد مال خئوله مادرى است كه بين آن‌ها به طور مساوى تقسيم مى‌شود؛ و بقيه ثلث مال خئوله ابوينى يا پدرى است كه مطلقاً بين آن‌ها به طور مساوى تقسيم مى‌شود. و بقيه مال عمومه است كه سدس آن در صورت انفراد و ثلث آن در صورت تعدد مال عمومه مادرى است كه به طور مساوى تقسيم مى‌شود، مگر اينكه در جنس مختلف باشند كه در اين صورت احتياط مذكور، واجب است و بقيه مال عمومه ابوينى يا پدرى است كه سهم مرد دو برابر سهم زن مى‌باشد.

مسأله 21- عمومه پدرى با وجود عمومه ابوينى ارث نمى‌برد. و همچنين است حال در خئوله.

در اينجا چند امر است:

اول: هيچ يك از اولاد عمومه و خئوله با وجود يك نفر از عمومه يا خئوله ارث نمى‌برد،

پس با بودن خاله مادرى مثلًا، اولاد عمومه و همچنين اولاد خئوله مطلقاً، ارث نمى‌برند مگر در يك مورد و آن در جايى است كه عموى پدرى و پسر عموى ابوينى باشد كه اين پسر عمو بر آن عمو مقدم مى‌شود، به شرطى كه با آن‌ها نه عموى ابوينى و نه عموى مادرى و نه عمه مطلقاً و نه دايى و خاله مطلقاً نباشد. و بين اينكه عموى پدرى يكى باشد يا متعدد، فرق نمى‌كند. و همچنين بين اينكه پسر عموى ابوينى يكى باشد يا متعدد، فرق نمى‌كند. پس در اين صورت، ارث ميت مال پسر عمو مى‌باشد، نه عمو و نه پسران عموها و عمه‌ها و دايى‌ها و خاله‌ها. و در اين مورد، فرق نمى‌كند كه يكى از زوجين باشد يا نباشد و اين حكم در غير اين مورد جارى نمى‌شود. البته اگر وارث ميت، عمه پدرى و پسر عموى ابوينى باشد با مصالحه، احتياط نمودن مطلوب است.

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 420
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست