responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 406

تقسيم مى‌شود. و اگر فرزند، چند دختر باشند يا يك پسر باشد يا چند پسر باشند و يا چند دختر و پسر باشند، دو سدس آن مال پدر و مادر و بقيه آن به طور مساوى بين فرزندان در صورتى كه از يك جنس باشند و براى پسر دو برابر دختر در صورتى كه در جنس اختلاف داشته باشند، تقسيم مى‌شود.

مسأله 5- اگر يكى از پدر و مادر با يكى از زوجين باشند، براى يكى از زوجين سهم اعلايش و بقيه مال يكى از پدر و مادر- براى پدر به عنوان قرابت و براى مادر به عنوان فرض و رد- مى‌باشد.

مسأله 6- در صورت اجتماع پدر و مادر با يكى از زوجين، براى يكى از زوجين سهم اعلايش و براى مادر ثلث مجموع تركه در صورتى كه حاجب نداشته باشد و سدس آن به عنوان فرض در صورت داشتن حاجب و بقيه آن به عنوان قرابت، مال پدر مى‌باشد.

مسأله 7- در صورت اجتماع اولاد با يكى از زوجين، براى يكى از زوجين سهم كمترش و بقيه مال اولاد است- چه يكى باشند يا متعدد- و براى پسر دو برابر دختر است.

مسأله 8- در صورت اجتماع يكى از پدر و مادر با اولاد و يكى از زوجين، اگر فرزند، يك دختر است، براى يكى از زوجين سهم كمترش و بقيه آن بين بقيه آنان به طور چهار يك تقسيم مى‌شود؛ يك چهارم آن مال يكى از پدر و مادر و بقيه آن مال دختر. و اگر دو دختر و بيشتر باشند پس اگر يكى از زوجين، زوجه باشد سهم كمترش را مى‌برد و بقيه آن بين بقيه آنان به طور پنج يك تقسيم مى‌شود. و اگر زوج باشد سهم كمترش را مى‌برد و سدس آن مال يكى از پدر و مادر و بقيه آن براى دو دختر و بيشتر مى‌باشد. و اگر فرزند، پسر باشد- يكى باشد يا متعدد- يا فرزند پسر و دختر باشند، براى يكى از زوجين سهم كمترش و سدس اصل تركه مال يكى از پدر و مادر و بقيه آن، مال بقيه آنان مى‌باشد. و در صورتى كه مختلف باشند پسر دو برابر دختر ارث مى‌برد.

مسأله 9- در صورت اجتماع پدر و مادر و اولاد با يكى از زوجين، اگر فرزند يك دختر باشد براى زوج سهم كمترش و براى پدر و مادر دو سدس از تركه و بقيه آن مال دختر مى‌باشد و نقص بر دختر وارد مى‌شود. و براى زوجه سهم كمترش و بقيه آن بين بقيه آنان‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 406
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست