responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 77

چهار ماهش تمام شده است واجب مى‌باشد و بايد او را طبق معمول كفن كرده و دفن نمايند. اما اگر سقط كمتر از چهار ماه داشته باشد غسل دادنش واجب نيست، بلكه در پارچه‌اى پيچانده شده و دفن مى‌شود.

مسأله 1- غسل از شهيد ساقط است و شهيد كسى است كه در ركاب امام عليه السلام يا نايب خاص او، در جهاد كشته شده است، به شرط آن‌كه در گرماگرم جنگ و در ميدان نبرد يا بيرون ميدان قبل از آن‌كه مسلمانان او را زنده درك كنند، جان تسليم نمايد. اما اگر بعد از جنگ در ميدان نبرد در حالتى كه هنوز رمَقى دارد به او برسند بنابر احتياط (واجب) در صورتى كه در ميدان نبرد، جان تسليم كند بايد او را غسل داده و كفن نمايند و در صورتى كه در بيرون ميدان نبرد جان تسليم كند ظاهراً غسل و كفن او واجب است. و كسى كه در راه حفظ اساس اسلام كشته شده مانند شهيد غسل و حنوط و كفن ندارد، بلكه با همان لباسش بايد دفن شود، مگر آن‌كه برهنه باشد كه بايد كفن شود. و همچنين غسل كسى كه با سنگسار شدن يا قصاص قتلش واجب شده است، ساقط مى‌شود، بدين صورت كه امام عليه السلام يا نايب خاص و يا عام امام به وى امر مى‌كند كه غسل ميّت نمايد سپس مانند ميّت، كفن و حنوط شده و پس از آن كشته مى‌شود و بعد از نماز بر او، بدون غسل دفن مى‌شود.

و ظاهراً بايد خود مأمور (كسى كه بايد حد يا قصاص بر او جارى شود)، نيّت غسل كند اگر چه احتياط (مستحب) آن است كه آمر (امام عليه السلام يا نايب وى) هم نيّت نمايد.

مسأله 2- غسل دادن قطعه‌اى كه از بدن ميّت قبل از غسل، جدا شده و داراى استخوان نمى‌باشد، واجب نيست، بلكه بنابر احتياط (واجب) در پارچه‌اى پيچانده و دفن مى‌شود. و اگر داراى استخوان باشد ولى مشتمل بر سينه نباشد بايد غسل داده و بعد از آن‌كه در پارچه‌اى پيچانده شد دفن شود. و اگر استخوان بدون گوشت باشد مانند قطعه مذكوره بايد دفن شود، و بنابر احتياط (مستحب) بايد آن را مانند قطعه مشتمل بر استخوان، غسل هم داد اگر چه واجب نبودن غسلش خالى از قوّت نيست. و اگر آن قطعه جدا شده تنها سينه يا مشتمل بر آن و يا قسمتى از سينه كه در حال حيات جايگاه قلب است باشد اگر چه فعلًا قلب در آن نيست بايد غسل داده و كفن شود و بعد از نماز بر آن دفن شود. و در كفن كردن آن جايز است به پيراهن و سرتاسرى اكتفا شود، مگر آن‌كه‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 77
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست