responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 76

رو به قبله قرار دهند، به اين ترتيب كه او را به پشت خوابانده و كف دو پا و صورتش را رو به قبله نمايند، به طورى كه اگر بنشيند صورتش رو به قبله باشد. و احتياط (واجب) آن است كه مادامى‌كه از محل احتضار نقل داده نشده به همان كيفيت رو به قبله باشد. و اما رعايت رو به قبله بودن در تمام حالات تا بعد از فراغ از غسل بنابر اقوى لازم نيست اگر چه احتياط (مستحب) رعايت آن است. و اما بعد از غسل تا وقت دفن، بهتر بلكه احتياط (مستحب) آن است كه او را مانند حالتى كه بر او نماز خوانده مى‌شود، بگذارند.

مسأله 3- مستحب است به كسى كه در حال جان دادن است، شهادتين و اقرار به دوازده امام عليهم السلام و كلمات فرَج تلقين شود و در صورتى كه جان دادنش سخت شود به شرط آن‌كه موجب اذيّت او نباشد، به جايى كه نماز مى‌خوانده منتقل شود و براى آن‌كه زودتر راحت شود، سوره يس و صافات نزد او خوانده شود. و همچنين مستحب است پايين آوردن پلك چشم‌ها و بر هم نهادن دهان و بستن چانه و كشيدن (صاف نمودن) دو دست او در دو پهلويش و كشيدن (صاف كردن) پاهايش، و پوشاندن او با روانداز، و روشن كردن چراغ نزد او در شب و اطلاع دادن به مؤمنين تا بر جنازه‌اش حاضر شوند. و مستحب است تعجيل در آماده كردن او براى دفن، مگر آن‌كه حال او (از لحاظ مرده يا زنده بودن) مشتبه باشد كه بايد تا حصول يقين به مرگ او منتظر باشند. و مسّ او در حال جان دادن و قرار دادن چيز سنگينى روى شكمش و تنها گذاشتن او مكروه است، و همچنين حاضر شدن جنب و حائض نزد او در حال جان دادن مكروه است.

[ششم‌] غسل ميّت‌

غسل دادن هر ميّت مسلمان، واجب كفايى است، اگر چه مسلمان مخالف باشد كه غسل دادن او هم بنابر احتياط (واجب) واجب است، همچنين مخالف را بنابر احتياط (واجب) بايد هم طبق روش ما و هم طبق روش خودشان غسل داد. و غسل دادن كافر و مسلمانانى كه محكوم به كفرند مانند نواصب، و خوارج و غير آن‌ها به تفصيلى كه در نجاسات مى‌آيد، جايز نيست. و بچه‌هاى مسلمين حتى فرزند نامشروع آن‌ها در حكم مسلمين مى‌باشند و لذا غسل دادن آن‌ها واجب است، بلكه غسل دادن جنين سقط شده كه‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 76
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست