responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 47

كه مشاهد مشرفه ملحق به مسجد الحرام و مسجد النبى باشد، چنان كه در مشاهد مشرفه بنابر احتياط رواق ملحق به داخل حرم مى‌باشد. چهارم- گذاشتن چيزى در مساجد اگر چه از خارج مسجد و يا در حال عبور باشد. پنجم- خواندن سوره‌هاى عزائم چهارگانه- اقرأ، النجم، الم تنزيل و حم السجده- هرچند قسمتى از آن‌ها باشد حتى خواندن بسم اللَّه الرحمن الرحيم به نيّت يكى از اين سوره‌ها بر جنب حرام است.

مسأله 1- اگر در مسجد الحرام و يا مسجد النبى صلى الله عليه و آله و سلم محتلم شد و يا با جنابت عمداً يا سهواً و يا از روى ندانستن وارد يكى از آن دو مسجد گرديد، واجب است براى خارج شدن تيمّم كند، مگر آن‌كه زمان خروج كوتاه‌تر يا مساوى زمان توقف براى تيمّم باشد، كه در اين صورت بنابر اقوى بايد بدون تيمّم خارج شود.

مسأله 2- اگر شخص جنب باشد و آبى كه مى‌شود با آن غسل نمود در مسجد باشد، بايد تيمّم كند و براى برداشتن آب داخل مسجد شود. و اين تيمّم با به دست آوردن آب باطل نمى‌شود، بلكه پس از خارج شدن با آب يا بعد از غسل كردن باطل مى‌شود. و آيا با اين تيمّم غير از داخل شدن در مسجد و توقف در آن به اندازه نياز، كارهاى ديگر هم جايز مى‌شود؟ محل تأمل و اشكال است.

و از جمله احكام جنب اين است كه: چند چيز بر جنب مكروه است:

مانند خوردن و آشاميدن و با وضو كراهت آن‌ها برطرف مى‌شود و با شستن دست و صورت و مضمضه كردن كراهت آن تخفيف پيدا مى‌كند و با شستن تنها دو دست كراهت، تخفيف كمترى پيدا مى‌كند. و مانند خواندن بيش از هفت آيه از غير سوره‌هاى عزائم و خواندن بيش از هفتاد آيه كراهت بيشترى دارد. و مانند مسّ جلد و ورق و حاشيه و بين خطوط قرآن مجيد غير از نوشته آن. و مانند خوابيدن كه كراهت آن با وضو رفع مى‌شود و اگر آب نيافت تيمّم بدل از غسل و يا وضو بكند، و تيمّم بدل از غسل افضل است. و مانند خضاب كردن به حنا و غير آن. و همچنين مكروه است شخصى كه خضاب كرده قبل از رنگ گرفتن بدن، خود را جنب كند. و مانند جماع كردن، اگر پيش از آن به سبب احتلام جنب شده باشد. و مانند حمل قرآن يا آويزان كردن آن (مثل به گردن آويختن).

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 47
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست