responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 108

تسلى دهد چيست؟ خداوند فرمود: او را در زير سايه خود قرار مى‌دهم روزى كه سايه‌اى جز سايه من نيست» و «به درستى كسى كه يتيمى را از گريه ساكت كند بهشت براى او واجب مى‌شود.» و «هيچ بنده‌اى دست (نوازش) روى سر يتيم نمى‌كشد مگر آن‌كه خداوند عزّ و جلّ به عدد هر مويى كه از زير دست او گذشته است، براى او حسنه مى‌نويسد.» و ثواب‌هاى ديگرى كه در روايات وارد شده. و در تسلى دادن همين كه نزد صاحب مصيبت حاضر شود، به طورى كه صاحب عزا او را ببيند كفايت مى‌كند، زيرا همين حضور، خاطر او را تسلى داده و حرارت غم او را تسكين مى‌دهد. و نشستن بستگان ميّت (مجلس گرفتن آنان) براى آن‌كه ديگران به آن‌ها تسليت بگويند جايز است و بنابر اقوى اين كار مكروه نيست، ولى بهتر آن است كه از سه روز بيشتر نشود، چنان كه غذا فرستادن براى آن‌ها در اين مدت، بلكه تا سه روز، اگر چه مجلسشان كمتر از سه روز باشد مستحب است.

امر دوم: مستحب است در شب اول دفن براى ميّت نماز هديه خوانده شود

كه در زبان‌ها به نماز وحشت معروف است كه در حديث نبوى است: «هيچ ساعتى براى ميّت، شديدتر از شب اول قبرش نيست پس با صدقه دادن به اموات خود رحم كنيد و اگر چيزى براى صدقه نداشتيد، يكى از شماها دو ركعت نماز بخواند- و كيفيت آن بنابر آنچه در حديث مذكور است، آن است كه- در ركعت اول يك مرتبه سوره حمد و دو مرتبه سوره توحيد (قل هو اللَّه) و در ركعت دوم يك مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره الهكم التّكاثر را بخواند و بعد از سلام نماز بگويد: «اللهمّ صل على محمّد و آل محمّد و ابعث ثوابها الى قبر فلان بن فلان (نام ميّت و پدرش را ببرد) و خداوند متعال از همان ساعت هزار فرشته به قبر آن ميّت، در حالى كه با هر يك از آن‌ها جامه و حله‌اى است، مى‌فرستد و تا روزى كه در صور دميده مى‌شود (قيامت) قبر او وسعت پيدا مى‌كند و به كسى كه اين نماز را مى‌خواند، به عدد آنچه آفتاب بر آن مى‌تابد، حسنه داده مى‌شود و چهل درجه رفعت پيدا مى‌كند.»

و بنابر روايت ديگرى: «در ركعت اول يك مرتبه سوره حمد و آية الكرسى و در ركعت دوم يك مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره انا انزلناه خوانده مى‌شود و بعد از نماز مى‌گويد: اللهم صلّ على محمّد و آل محمّد و ابعث ثوابها الى قبر فلان (نام ميّت را ببرد)». و اگر نماز

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 108
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست