responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 109

وحشت را به هر دو كيفيت بخواند، بهتر است. و يك نماز براى يك نفر (ميّت) كفايت مى‌كند. و چهل يا چهل و يك نماز وحشت، كه متعارف است در اخبار وارد نشده است.

البته اگر به نيّت آن‌كه دستور شرع است نباشد، اشكالى ندارد و احتياط آن است كه آية الكرسى تا «هم فيها خالدون» خوانده شود، و بنابر اقوى اجير كردن و اجرت گرفتن براى خواندن اين نماز جايز است. و احتياط آن است كه به عنوان بخشش و احسان به نمازگزار بذل نمايند و او هم نمازش را به قصد تبرع بخواند. و ظاهر آن است كه وقت نماز هديه تمام شب است اگر چه خواندن در اول شب بهتر است.

غسل‌هاى مستحب‌

اين غسل‌ها چند قسم است: زمانى، مكانى، فعلى (براى كارى مثل زيارت). اما غسل‌هاى مستحب زمانى، بسيار است، از آن جمله است: غسل جمعه كه از مستحبات مؤكد است، حتى بعضى گفته‌اند واجب است، و ليكن مستحب بودنش اقوى است. و وقت آن از طلوع فجر دوم (سفيده صادق) تا ظهر است. و از بعد از ظهر تا غروب جمعه و از اول روز شنبه تا آخر آن، قضا است و ليكن احتياط (مستحب) آن است كه بعد از ظهر تا غروب جمعه به قصد قربت به جاى آورده شود، بدون آن‌كه نيّت ادا و قضا نمايد. و اما در شب شنبه، شرعى بودن غسل جمعه مورد تأمل است و احتياط (واجب) ترك نشود به اينكه به قصد رجاء انجام دهد. و اگر ترس ناياب بودن آب در روز جمعه باشد، جايز است غسل جمعه را جلوتر، در روز پنجشنبه انجام دهد، سپس اگر روز جمعه قبل از ظهر نه بعد از ظهر، متمكن از آب شد، اعاده‌اش مستحب است و اگر با اين حال ترك كرد، قضاى آن بعد از ظهر جمعه و روز شنبه مستحب است. و اگر امر داير شد بين تقديم غسل (در روز پنجشنبه) يا قضاى آن، بهتر آن است كه مقدم بدارد، و در الحاق شب جمعه به روز پنجشنبه تأمل است و احتياط آن است كه در شب جمعه، به قصد رجاء انجام دهد.

چنان كه براى الحاق هر عذرى در روز پنجشنبه به عذر ناياب بودن آب وجهى است، ليكن احتياط (مستحب) آن است كه در اين صورت به قصد رجاء مقدم بدارد.

و از آن جمله است: غسل‌هاى شب‌هاى ماه رمضان و آن شب‌ها، شب‌هاى فرد ماه‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 109
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست