لازمه آنها انكار و جحود است. پس، تصديق از جنود عقل و جحود از جنود جهل است.
فصل دوم [اصلاح نفس از جحود]
بدان كه انسان تا در اين عالم طبيعت- كه عالم مادّه و تغيّر است- واقع است، مىتواند حالت جحود و انكار را- كه از بدترين احوال نفس است و موجب خذلان نفس و خسران ابدى است- تغيير دهد و از تحت تصرّف جند جهل و شيطان بيرون آيد و در تحت تصرّف عقل و رحمان وارد شود، و آن به علم نافع و عمل صالح انجام پذيرد.
اما علم نافع: تفكر در لطايف مصنوعات و دقايق اسرار وجود است، و اين تفكر از براى متوسّطين ابوابى از معرفت باز كند، گرچه براى كاملين حجاب است، و اين حسنه قلبيه ابرار، سيئه مقرَّبان درگاه است.