responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 19  صفحه : 400

هم، يك ماه هم، دو ماه هم، سه ماه هم دولت نتواند كار بكند، اشكالى نداشته باشد.

امروز يك روزش هم براى دولت حساسيت دارد و بايد كار بكنند. بنا بر اين عرض من اين است كه بايد آقايان نظر داشته باشند، انتقاد كنند، انتقاد سازنده، انتقاد نصيحت، و انتقاد خصمانه نكنند.

در نطقهاى قبل از دستور و در صحبتهايى كه وقتى معرفى مى‌كنند وزرا را هتاكى نكنند اين از شأن آقايان دور است. نبايد يكى ديگرى را تضعيف كند، همديگر را تضعيف كنند، نه آنهايى كه در اكثريت هستند، نه آنهايى كه در اقليت هستند، نه آنهايى كه ممتنع هستند، هيچ كدام نبايد اين كار را بكنند، براى اينكه اين خلاف رضاى خداست، خلاف شرع است.

البته بايد انتقاد كرد، مسائل را گفت و هر چه به نظر آقايان مى‌آيد بايد بگويند، و اگر نگويند خلاف است. پس بنا بر اين، يك مطلب راجع به اين است كه برخوردها، برخوردهاى اسلامى سالم باشد، چه در مجلس و چه در خارج مجلس. و يك صحبت اين است كه زودتر اين مجلس تمام كار را انجام بدهد، و وزرا را زودتر و البته با نظر، با دقت همه چيز و به طور سريع اين كار انجام بگيرد كه تعطيل نباشد امور. مادر وضعى هستيم، در جنگ هستيم، در همه گرفتاريها هستيم، توطئه‌ها هستند و ما بايد زودتر اين كار را انجام بدهيم تا اينكه ان شاء اللَّه اين كشور [نمونه‌] باشد.

مداخله ننمودن قواى مسلحه در امور سياسى‌

از آن طرف هم من به قواى مسلحه؛ چه ارتش باشد و چه [نيروهاى‌] محلى باشد و چه پاسدارها باشند، به همه آنها سفارش مى‌كنم كه در امور سياسى دخالت نكنند. اين طور نباشد كه يك دسته‌اى بروند راجع به اينكه كى اين طورى گفته، يك دسته‌اى بگويند راجع به آنها، به آنها مربوط نيست، آنها بايد مشغول جنگ باشند. ولى خوب، معلوم است كه آنها مطلع مى‌شوند از مجلس، نمى‌گويم مطلع نشوند، دخالت نكنند. و آقايان بايد بدانند كه اگر چنانچه در مجلس يك اضطرابى واقع بشود و يك وضع‌

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 19  صفحه : 400
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست