است و اسلام درباره او چه مىگويد، و كمونيست را اصل اسلام قبول دارد يا قبول ندارد. اگر يك مكتب انحرافى، ما را در تحت تأثير خودش قرار بدهد، ما از اسلام غافل شدهايم. حسن نيت داريم، خيلى هم ميل داريم كه ملت چه باشد، صلاح اين است كه امروز چه جور بشود، صلاح براى اينكه اسلام تقويت بشود اين است كه امروز چه جور بشود. همه اطراف مسأله مطالعه نمىشود كه ببينند آن صلاح آخرى، آنكه اسلام گفته است، اين يك مطلبى است از خداست. خدا اين طور نيست كه در نظر نگرفته باشد كه مصلحت چى است براى يك ملت، يا براى يك جمعيت مصلحت چى است و مصلحت حالا بايد اين باشد، آن وقت آن باشد. آنجاهايش هم كه مصلحتى در تغييرات بوده است، خدا گفته است آنها را. احكام ثانويه براى همين معناست كه گاهى يك مسائلى در جامعهها پيش مىآيد كه بايد يك احكام ثانويهاى در كار باشد، آن هم احكام الهى است، منتها احكام ثانويه الهى است. ما بايد درصدد اين معنا باشيم كه اگر رأى به يك پيشنهادى مىدهيم، توجه بكنيم كه ما تحت تأثير يك مكتبى از مكتبهاى دنيا واقع نشويم. ما تحت تأثير قرآن باشيم، تحت تأثير احاديث از ناحيه پيغمبر- صلى اللَّه عليه و آله- اگر اين طور بشود كارها زودتر مىگذرد و كارها بهتر مىگذرد؛ و نظر مردم به شما، همان نظرى است كه حالا هست. اگر ده مرتبه اين طور اتفاق بيفتد كه يك عدهاى كه اكثريت- فرض كنيد- هستند، اينها يك چيزى بگويند، يك عدهاى هم در اقليت باشند چيز ديگر بگويند، برود در شوراى نگهبان و رد كند، اكثريت را رد كند، نقض كند، اگر چندين دفعه اين طور بشود مردم آزرده مىشوند. يعنى آن شناخت مردم از شما ممكن است يك وقت خداى نخواسته، تغيير بكند و اين از بزرگترين خطرهايى است كه براى مجلس اسلامى است و براى اسلام است.
توفيق مجلس در پرتو حمايت ملت
خطر بزرگ اين است كه امروز احتمال مىرود كه آن خطر براى ما باشد، اين است كه يك وقت ملت از حكومت برگردد. ملت را ديگران نمىتوانند برگردانند. امريكا هر چه