نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 97
آنها بگويد[ :
لكم دينكم ولى دين
] كافرون
6 يعنى شما يك دين داريد و من يك دين شما با باطل خود باشيد و من
با حق خواهم بود البته اين موضع در آن مقطع حساس بمعناى ترك مخاصمه موقت است
نه تصحيح موضع ديگران
از موارد ديگرى كه در قرآن كريم بر قوانين و مقررات و مصوبات بشرى اطلاق دين
شده است , قانون مصوب سلطان مصر است كه در داستان يوسف از آن با عنوان دين
ملك ياد شده و مى فرمايد[ :
كذلك كدنا ليوسف , ما كان لياخذ اخاه فى دين الملك]
يوسف
76 يعنى ما بدينسان يوسف سلام الله عليه را راهنمايى كرديم تا با اين
حيله بتواند برادرش را بر اساس قوانين و مقررات سلطان مصر در نزد خود
نگهدارد
پس دين مشتمل بر مجموعه قوانين و مقررات نيز بوده و اين مجموعه در صورتى حق
است كه فقط توسط خداوند تنظيم شود[
ذلك بان الله هو الحق و ان ما يدعون من دونه هو الباطل و ان الله هو العلى
الكبير
] حج
62 چرا كه تنها خداوند است كه حق است و آنچه جز او را مى خوانند باطل
است و هر چيزى كه به خداوند منتسب است حق بوده و هر چيز كه از او نباشد باطل
خواهد بود
اسلام دين ثابت
در قرآن كريم از دين الهى با عنوان اسلام ياد شده و درباره ثبات و دوام آن
براهينى اقامه شده است
برهان اولى كه براى ثبات دين اقامه شده است , مبتنى بر مبدء
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 97