نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 96
و يا آن كه مى فرمايد[ :
لا يومنون بالله و لا باليوم الاخر و لا يحرمون ما حرم الله و رسوله و لا يدينون
دين الحق]
توبه
29 زيرا كه اضافه دين به حق , در اين دو آيه مى تواند اضافه([ بيانيه )
) و يا[ لاميه] باشد
در اضافه بيانيه مضاف از سنخ مضاف اليه است , و بر اين اساس[ دين الحق
] يعنى دينى كه حق است , و در اضافه لاميه مراد افاده اختصاص مضاف به مضاف
اليه است , يعنى دينى كه مخصوص خدا و ويژه حق ميباشد
از مواردى كه قرآن كريم از استعمال لفظ دين در مورد اديان باطله ياد كرده است
آنجاست كه سخن فرعون را با پيروان ناآگاهش نقل كرده و مى فرمايد[ :
انى اخاف ان يبدل دينكم
] غافر
26 يعنى فرعون گفت : من ترس آن دارم كه موسى , دين شما را تبديل
نموده و فسادى در زمين پديد آورده و تمدن بزرگ و شيوه نمونه شما را از بين
ببرد
منظور فرعون از دين و تمدن نمونه همان مجموعه قوانين و مقرراتى بود كه با آن
حاكميت قبطيان بر بنى اسرائيل را تامين مى كرد , اين قوانين همان قوانين
ستمكارانه مبتنى بر قدرت و زور است , چه اين كه فرعونيان در وصف اين قانون
زورمدار گفته اند[ :
قد افلح اليوم من استعلى
] طه
64 يعنى امروز رستگار كسى است كه برتر از ديگران باشد و نظام ارزشى
همان نظام استعلاء و چيره گى بر رقيبانست
قرآن كريم به قوانين غارتگرانه وثنيين و بت پرستان حجاز نيز اطلاق دين كرده و
به پيامبر خود دستور مى دهد تا ضمن قطع رابطه با
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 96