responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 98
فاعلى دين است اين برهان از انضمام دو آيه حاصل مى شود آيه اول در سوره شريفه آل عمران است كه مى فرمايد[ : ان الدين عندالله الاسلام]
آل عمران 109 يعنى تسليم و انقياد در برابر حق تنها دينى است كه در نزد
خداوند برسميت شناخته شده است , و آيه دوم در سوره شريفه نحل است كه مى فرمايد[ :
ما عندكم ينفد و ما عندالله باق
] نحل 96 يعنى آنچه در نزد شما است فنا پذير و از بين رفتنى است و آنچه در
نزد خداوند است هميشگى و باقى است

ملخص برهانى كه از اين دو آيه استفاده ميشود اين است كه اسلام نزد خداوند است و آنچه در نزد خداوند است باقى است پس اسلام باقى است

برهان دوم مبتنى بر فطرت انسانى است كه مبدء قابلى دين است , به اين بيان كه , اسلام براى پرورش و شكوفايى فطرت انسانى نازل شده است و فطرت انسان امرى ثابت و تغيير ناپذير است چنانكه فطرت اصيل همه انسانها متحد است

آنچه كه در زندگى انسان محل تغيير و تحول است آداب , عادات , و رسومى است كه متعلق به طبيعت و زندگى مادى اوست اما ساختار درونى و روحى انسان كه امرى خداخواه و خدا طلب است ثابت و مشترك بين همگان است پس دينى كه براى تربيت فطرت انسان ها تنظيم ميشود ثابت و مشترك خواهد بود

البته ثبات و اشتراك منافى با چاره انديشى براى سنت هاى عصرى و تحول هاى اجتماعى و صنعتى و مانند آن نمى باشد همه انسان ها با سرمايه ثابت فطرت آفريده شده اند و اين فطرت تربيتى

نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 98
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست