نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 98
فاعلى دين است اين برهان از انضمام دو آيه حاصل مى شود آيه اول در سوره شريفه آل
عمران است كه مى فرمايد[ :
ان الدين عندالله الاسلام]
آل عمران
109 يعنى تسليم و انقياد در برابر حق تنها دينى است كه در نزد
خداوند برسميت شناخته شده است , و آيه دوم در سوره شريفه نحل است كه
مى فرمايد[ :
ما عندكم ينفد و ما عندالله باق
] نحل
96 يعنى آنچه در نزد شما است فنا پذير و از بين رفتنى است و آنچه در
نزد خداوند است هميشگى و باقى است
ملخص برهانى كه از اين دو آيه استفاده ميشود اين است كه اسلام نزد خداوند
است و آنچه در نزد خداوند است باقى است پس اسلام باقى است
برهان دوم مبتنى بر فطرت انسانى است كه مبدء قابلى دين است , به اين بيان
كه , اسلام براى پرورش و شكوفايى فطرت انسانى نازل شده است و فطرت انسان
امرى ثابت و تغيير ناپذير است چنانكه فطرت اصيل همه انسانها متحد است
آنچه كه در زندگى انسان محل تغيير و تحول است آداب , عادات , و رسومى است
كه متعلق به طبيعت و زندگى مادى اوست اما ساختار درونى و روحى انسان كه امرى
خداخواه و خدا طلب است ثابت و مشترك بين همگان است پس دينى كه براى
تربيت فطرت انسان ها تنظيم ميشود ثابت و مشترك خواهد بود
البته ثبات و اشتراك منافى با چاره انديشى براى سنت هاى عصرى و تحول هاى
اجتماعى و صنعتى و مانند آن نمى باشد همه انسان ها با سرمايه ثابت فطرت آفريده
شده اند و اين فطرت تربيتى
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 98