مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل تسنن
کتابخانه تصویری (اهل تسنن)
ویکی فقه
ویکی پرسش
العربیة
راهنما
جستجوی پیشرفته
همه کتابخانه ها
جدید
صفحهاصلی
فقه
اصول فقه
قرآنی
علوم حدیث
اخلاق
عقاید
علوم عقلی
ادیان و فرق
سیره
تاریخ و جغرافیا
ادبیات
معاجم
سیاسی
علوم جدید
مجلهها
گروه جدید
همهگروهها
نویسندگان
العتبة الحسینیة المقدسة
العتبة العباسية المقدسة
مجمع جهانی اهل بیت
أبو معاش-سعيد
آل سيف-فوزي
اراکی-محسن
التبريزي-الميرزا جواد
السيفي المازندراني-علي أكبر
الشهرستاني-السيدعلي
الفياض-محمداسحاق
قاسم-عیسیاحمد
كاشف الغطاء-احمد
الكوراني العاملي-علي
المحسني-محمدآصف
الهاشمي-السیدمحمود
ایزدی-خزائلی
پزشکی
حکمت
موقت
همهگروهها
نویسندگان
مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل تسنن
کتابخانه تصویری (اهل تسنن)
ویکی فقه
ویکی پرسش
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
««اول
«قبلی
جلد :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
نام کتاب :
مجموعه آثار ط-صدرا
نویسنده :
مطهری، مرتضی
جلد :
7
صفحه :
598
[ جلد هفتم ]
9
مقدمه
9
فهرست مطالب
11
[ درسهای « اشارات » ، « نجات » ، الهیات « شفا » ( م . 7 و 8)]
23
درسهای اشارات
23
النمط الرابع فی الوجود و علله
25
بساطت واجب
42
النمط الثامن
51
فی البهجة و السعادة
51
مقدمه
51
کتاب اشارات
51
علّت طرح مسأله سعادت
52
معنی « سعادت »
53
سعادت و لذّت
55
سعادت و سرور
58
رابطه سعادت و قوّه عاقله
59
سعادت و آرزو
60
سعادت و رضایت
61
درجات و مراتب سعادت
65
عوامل سعادت
65
ارزش و میزان دخالت عاملها
68
پیوستگی و ارتباط عاملها
70
آیا سعادت متغیر است یا ثابت؟
71
دین و مذهب
72
ثبات و تغییر عوامل
72
فرق عاملها و عامل عاملها
73
آیا سعادت مطلق است یا نسبی؟
74
آیا انسان برای رسیدن به سعادت نیازمند به راهنماست؟
77
النمط الثامن فی البهجة و السعادة
81
1. معنی « مطلق » و « نسبی » و اثبات نسبی بودن خیرات و شرور
91
2. نسبی بودن خیرات و شرور در مورد قوای مختلف یک فرد و افراد مختلف یک نوع
93
3. مناط و ملاک اختلاف خیرات و شرور در مورد قوا یا افراد مختلف
93
4. بین « حق » و « جمیل » فرق است
94
5. آیا خیرات عقلیه در اشخاص مختلف یا ملتهای مختلف متفاوت است یا نه؟
96
6. آیا نیل به شکر و مدح و احترام از لذات عقلی است؟
96
النمط التاسع فی مقامات العارفین
111
درسهای نجات
135
فصل
137
فی بیان أقسام الموجود
137
موضوع فلسفه
138
« مبدأ اول هر شرح بودن » به چه معناست؟
138
یک معنای غلط برای « مبدأ اول »
140
تفسیر اول « مبدأ اول هر شرح »
141
تفسیر دوم از « مبدأ اول »
141
تقسیم موجود به جوهر و عرض
143
« نجات » ملخّص « شفا » نیست
144
اشاره به بیان « شفا » در برهان بر وجود جوهر
144
مقصود از « حلول » چیست؟
145
اشاره ای به رابطه ماده و صورت
148
اقسام جوهر
148
اشاره ای به فصل اثبات ماده و بیان ماهیت صورت جسمانی
149
اقوال در حقیقت مادّه
150
ماهیت صورت جسمیه
151
فصل (2) فی اثبات المادة و بیان ماهیة الصورة الجسمیة
153
کارهای فلسفه
157
ماهیت صورت جسمیه
158
داشتن کمّیت معین جزء ماهیت جسم نیست
159
تفاوت میان کمیت جوهری و کمیت عرضی
160
جسم طبیعی و جسم تعلیمی
161
تقریر مدّعای مشّائین
166
یک تمثیل روشن برای تصور ماده
168
اثبات وجود ماده اولی
170
تفاوت میان ماده ثانیه با ماده اولی
170
فرق میان عدم تعین ماده اولی با سایر عدم تعین ها
174
اشاره به برهان قوّه و فعل
175
برهان فصل و وصل
176
2- اثبات وجود ماده اولی
180
برهان قوّه و فعل در اثبات وجود ماده اولی
181
فصل (3) فی أن الصورة الجسمیة مقارنة للمادة فی جمیع الاجسام عموما
183
اصل تبدیل ماده به انرژی در علم جدید و انطباق آن با بحث فلسفی ماده و صورت
185
پاره ای سؤالات فلسفی درباره انرژی
187
تعارض میان مفهوم جدید ماده با مفهوم فلسفی آن
190
ماده فلسفی هیچگاه از صورت جسمیه جدا نمی شود
190
فصل (4) فی اثبات التخلخل و التکاثف
193
دو نوع تخلخل و تکاثف مجازی و حقیقی
194
برهان حکما بر امکان وقوع تخلخل و تکاثف
194
سه نظریه راجع به اینکه چرا اشیاء دارای مقادیر معین هستند
195
نظریه اول
195
نظریه دوم
196
نظریه سوم
197
نتیجه گیری از نظریات فوق
198
تخلخل و تکاثف در کل عالم طبیعت
199
فصل (5) فی ترتیب الموجودات
205
معنای « اولویت به وجود »
207
اولویت غیر از ترتیب است
210
مسئله تشکیک در وجود
211
درسهای الهیات « شفا »
225
الفصل الأوّل فی ابتداء طلب موضوع الفلسفة الأولی لتتبین إنّیته فی العلوم
227
[ اقسام حکمت نظری از نظر ارسطو چهار تاست ]
237
روابط فلسفه و علوم
240
الفصل الثّانی فی تحصیل موضوع هذا العلم
247
تحقیق در موضوع این علم
247
الفصل الثالث
257
فی التامّ و الناقص، و مافوق التمام، و فی الکل، و فی الجمیع
257
چند اصطلاح
257
تعریف تکامل
258
الفصل الاوّل فی الأمور العامّة و کیفیة وجودها
261
طرح چند مسأله
262
کلّی طبیعی
262
وجه تسمیه طبیعی به « کلّی طبیعی »
263
مسأله اصالت فرد یا اجتماع
263
مسأله انسانیت اخلاقی
265
تحقیق در معنای طبیعی
265
« ماهیت » در مقام تعریف
267
تقسیم قضایا به اعتبار موضوع
269
دو اعتبار آلی و استقلالی
269
دو قسم قضیه طبیعیه
270
طرح یک اشکال در باب قضیه مهمله
271
مسأله اعتبارات ماهیت
271
الفصل الثانی فی کیفیة کون الکلّیة للطّبائع الکلّیة و إتمام القول فی ذلک، و فی الفرق بین الکلّ و الجزء، و الکلّی و الجزئی
274
اقوال درباره راز کاشفیت وجود ذهنی
274
کشف راز مسأله علم و آگاهی
275
مسأله تطابق عوالم وجود
275
مسأله کلّی
276
نحوه وجود کلّی طبیعی
276
نحوه پیدایش کلّی در ذهن
278
خلاصه بحث کلّی
279
تفاوت میان کلّی و جزئی، و کلّ و جزء
280
الفصل الثالث فی الفصل بین الجنس و المادّة
282
الفصل الرابع فی کیفیة دخول المعانی الخارجة عن الجنس علی طبیعة الجنس
290
الفصل الخامس فی النوع
302
الفصل السادس فی تعریف الفصل و تحقیقه
304
الفصل السابع فی تعریف مناسبة الحدّ والمحدود
307
الفصل الثامن فی الحدّ
310
الفصل التاسع فی مناسبة الحدّ و أجزائه
315
الفصل الاوّل فی أقسام العلل و أحوالها
319
الفصل الثّانی فی حلّ ما یتشکک به علی ما یذهب إلیه أهل الحقّ من أنّ کل علّة هی مع معلولها، و تحقیق الکلام فی العلّة الفاعلیة
330
الفصل الثّالث فی مناسبة ما بین العلل الفاعلیة و معلولاتها
342
مسأله « جعل »
343
الفصل الرابع فی العلل الاخری العنصریة و الصوریة و الغائیة
347
الفصل الخامس فی اثبات الغایة و حلّ شکوک قیلت فی إبطالها، و الفرق بین الغایة و بین الضروری و تعریف الوجه الّذی تتقدّم به الغایة علی سائر العلل و الوجه الّذی تتأخّر به
354
بیان مرحوم شیخ و مرحوم آخوند در مورد « عبث »
360
فرق میان غایت و خیر
370
مسأله فعل اخلاقی
374
بحث دیگر : شفقت و رحمت و ...
375
جود و خیر، رحمت و شفقت
376
بخت و اتّفاق
389
شباهت میان نظریات متکلمین و امروزیها در باب علّیت
398
تعاریف گوناگون از « اتّفاق »
401
غایت داشتن طبیعت از نظر فلاسفه، متکلمین و طبیعیون امروز
403
تقسیم حرکات به قسری و طبعی
406
ردّ نظر کسانی که اساساً منکر وجود اتفاق بودند
409
ردّ اقوال قائلین به اتفاق :
412
نظریه ذیمقراطیس
412
اتفاق
416
« نظریه انباذقلس »
416
طنز
420
دلیل دیگر بر نفی غائیت
423
بحث « اتفاق » از جهت علت غائی
424
اتفاق در جزئیات است و در امور کلی اتفاق نیست و اقتضای طبیعت است
427
غایات امور طبیعی خیر و کمال است
431
تفاوت طبیعت با صنعت
433
افعال بی رویه هم غایت دارند
437
غایت داشتن مشروط به شعور نیست
442
زشتیها نقص و زیادت هستند و هر دو از غایات بالعرض می باشند
448
هر غایتی غایت لازم ندارد
453
خلط غایت بالذات با غایت بالعرض
454
توجیه مسئله ذبول و فساد در طبیعت
455
الفصل الأوّل فی لواحق الوحدة من الهویة و أقسامها و لواحق الکثرة من الغیریة و الخلاف و أصناف التقابل المعروفة
459
اقسام وحدت در تقسیم بندی شیخ و متأخرین
460
تساوق وحدت و وجود
462
هوهویت و وحدت
463
نفی هوهویت در فلسفه امروز غرب
465
حرکت و توجیه ثبات بنا بر اصالت وجود
467
حرکت و مسأله هوهویت
470
لواحق وحدت و کثرت
474
ادامه بحث حرکت و اصل ثبات و هوهویت
474
ادامه بحث تساوق وجود و وحدت
480
تقابل
483
لواحق وحدت و کثرت
485
تقابل سلب و ایجاب
485
تقابل تضاد
488
موارد نقض : خیر و شر
488
لذت و الم
489
موافق و مخالف
490
فضیلت و رذیلت
491
ادامه بحث تقابل - توضیح تقابل و تضاد
493
برهان بر عدم اجتماع ضدین
496
ضدّ واحد
500
فصل دوم
503
مثل افلاطونی
503
برخورد فلاسفه اسلامی با نظریه مثل
508
ریشه های نظریه مثل قبل از افلاطون
509
دیدگاه شیخ اشراق نسبت به افلاطون و مثل
509
مثل افلاطونی
514
نظر افلاطون درباره « بعد مجرّد از مادّه »
516
قول به تجرد مبادی تعلیمیه
519
نظریه فیثاغورس در تعلیمیات
521
مثل افلاطونی
524
فیثاغورس و نظریات او
524
بررسی و توضیح متن « الملل و النحل » درباره فیثاغورس
525
وحدت در فلسفه فیثاغورس از اینجا بحث وحدت شروع می شود .
526
عدد و معدود در فلسفه فیثاغورس
528
وقوع کثرت در عالم
531
طبایع و نفوس در فلسفه فیثاغورس
537
ترکیب عالم از الحان
539
انسان، عالم صغیر است و عالم، انسان کبیر
540
فلسفه عبادات از نظر فیثاغورس
541
خلقت عقل و نفس و جسم و جرم
542
علت فنای عالم
543
ترکیب اشیاء از وحدت و ثنائیه
544
پیدا شدن عدد از وحدت
546
مثل افلاطونی
548
نظریه مثل به معنای انکار واقعیت نیست
548
برهان اوّل شیخ بر ردّ نظریه مثل
551
برهان دوم شیخ
553
الفصل الثالث فی إبطال القول بالتّعلیمیات و المثل
562
نظریه اوّل در باب انشاء عدد از وحدت
563
نظریه دوم
564
نظریه سوم
565
نقد نظریه تألیف اشیاء از عدد و عدد از وحدت
567
فرض تکرار وحدت در همه اعداد
570
فرض تباین وحدتها
571
فی إبطال القول بالتّعلیمیات و المثل
579
فهرستها
587
فهرست آیات قرآن کریم
589
فهرست احادیث
590
فهرست اشعار عربی
591
فهرست اشعار فارسی
592
فهرست اسامی اشخاص
593
فهرست اسامی کتب، نشریات، مقالات
596
نام کتاب :
مجموعه آثار ط-صدرا
نویسنده :
مطهری، مرتضی
جلد :
7
صفحه :
598
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
««اول
«قبلی
جلد :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
کتابخانه
مدرسه فقاهت
کتابخانهای رایگان برای مستند کردن مقالهها است
www.eShia.ir