responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 75

درس نهم : احکام قضایا

تا اینجا قضیه را تعریف و سپس تقسیم کردیم. معلوم شد که قضیه یک تقسیم ندارد، بلکه به اعتبارات مختلف تقسیماتی دارد.

اما احکام قضایا: قضایا نیز مانند مفردات، احکامی دارند. ما در باب مفردات گفتیم که کلیات با یکدیگر مناسبات خاص دارند که به نام «نسب اربعه» معروف است. دو کلی را که با هم مقایسه میکنیم، یا متبایناند و یا متساوی و یا عام و خاص مطلق و یا عام و خاص من وجه. دو قضیه را نیز هنگامی که با یکدیگر مقایسه کنیم مناسبات مختلفی ممکن است داشته باشند. میان دو قضیه نیز یکی از چهار نسبت برقرار است و آنها عبارتند از: تناقض، تضاد، دخول تحت التضاد، تداخل [1].


[1]. اگر دو قضیه را با یکدیگر مقایسه کنیم، یا این است که در موضوع یا محمول یا هر دو با یکدیگر شرکت دارند و یا شرکت ندارند. اگر اصلًا شرکت نداشته باشند مانند قضیه: «انسان حیوانی است تعجب کننده» و قضیه: «آهن فلزی است که در حرارت منبسط میشود» که هیچ وجه مشترک میان این دو قضیه نیست نسبتشان از قبیل «تباین» است، و اگر در موضوع فقط شرکت داشته باشند مانند «انسان تعجب کننده است» و «انسان صنعتگر است» نسبت میان آنها «تساوی» است و میتوانیم آنها را «متماثلین» اصطلاح کنیم همچنانکه اگر فقط در محمول شرکت داشته باشند مانند «انسان حیوانی است پستاندار» و «اسب حیوانی است پستاندار» [نسبت] میان آنها «تشابه» است و میتوانیم آنها را به نام «متشابهین» بخوانیم.

ولی منطقیین در مناسبات قضایا توجهی به این موارد که دو قضیه در یک جزء اشتراک دارند یا در هیچ جزء اشتراک

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 75
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست