responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 511

حکم کنیم که قطعا او واجد این صفت است.

و به عبارت دیگر، امکان هر صفت در ذات واجب، مساوی است با وجدان و فعلیت آن صفت. این است که در بیت بالا گفته شد که: هر صفتی که برای واجب ممتنع نیست و موجودات بدون اینکه نیازی به تجسّم داشته باشند متّصف به آن صفت میشوند، آن صفت برای ذات واجب الوجود، ثابت است. کلمه «تجسّم» در بیت بالا مساوی است با آنچه تحت عنوان «تعین» بیان کردیم.

ثمّ الطّبیعی طریق الحرکة

یأخذ للحقّ سبیلا سلکه

امّا عالم فنّ طبیعیات، راه حرکت را

برای «حق» انتخاب میکند و پیموده است

شرح: در این بیت اشاره شده است به برهانی که «طبیعیون» یعنی علمای فنّ طبیعیات اقامه کردهاند [1].

این برهان، موروث از ارسطوست و ارسطو- آنچنانکه نقل شده است- بیشتر در طبیعیات متعرّض این مطلب شده است. این برهان مبتنی بر چند مقدّمه است:

1. در عالم، انواع حرکات از قبیل حرکات أینی و کمّی و کیفی وجود دارد. مثلًا حرکات ستارگان و زمین به دور خورشید «أینی» است؛ رشد گیاهان و حیوانات حرکت «کمّی» است؛ و تغییرهایی که در رنگ و بو و طعم و خاصیت اشیاء پیدا میشود حرکت «کیفی» است.


[1]. در اینجا باید اوّلا بدانیم مقصود از کلمه «طبیعی» که در اینجا آمده است، با اصطلاح شایع عصر ما که معمولا در مورد منکران ماوراء طبیعت به کار میرود مغایر است. مقصود از کلمه «طبیعی» فیلسوف طبیعی است که درباره «جسم بما هو متغیر» بحث میکند، خواه قائل به ماوراء طبیعت باشد و خواه نباشد؛ همچنانکه مقصود از «فیلسوف الهی» کسی است که در فنّ فلسفه الهی وارد باشد (فلسفه الهی علمی است که درباره «موجود بما هو موجود» بحث میکند) خواه قائل به وجود خدا باشد و خواه نباشد.

ثانیا باید بدانیم که ارسطو، هم فیلسوف الهی بوده است و هم فیلسوف طبیعی، ولی برهانی که بر اثبات وجود خدا اقامه کرده است از جنبه فلسفه طبیعی است نه از جنبه فلسفه الهی، بر عکس حکمای اسلام که آنها بیشتر به براهینی اهتمام و اعتماد دارند که بر وفق موازین فلسفه الهی اقامه میشود.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 511
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست