responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 482

«حادث» و «متغیر» و «مربوب و مسخرّ» ند، به حکم بدیهی عقل متوجه میشود که نیرو یا نیروهایی هست که این اشیاء را میبرد و میآورد، میراند و جلو میبرد، تحت تسلّط و قدرت خویش دارد. در این نظر میخواهد برخی حوادث را با برخی دیگر توجیه کند؛ یعنی برخی را پدید آورنده، راننده، جلو برنده، مسلّط و مدبّر و مربّی بعضی دیگر فرض میکند؛ ولی تدریجا متوجه میشود که هر چه در جهان است چنین است، هر چیزی که او را پدید آورنده و راننده و مدبّر و مربّی چیز دیگر فرض میکند، میبیند او نیز به نوبه خود «پدیدار» و «رانده شده» و «مربوب» است. در این وقت است که تمام جهان را با همه اجزاء و همه روابطی که میان آنها هست یک واحد پدیدار و یک واحد مربوب میبیند و اینجاست که متوجه میشود که دست قدرت یگانهای هست که ربّ العالمین و پدید آورنده همه پدیدههاست.

قرآن کریم داستان ابراهیم را در آغاز رشد عقلی وی، برای افاده همین منظور بیان کرده است آنجا که میفرماید:

و کذلک نری ابراهیم ملکوت السّموات و الارض و لیکون من الموقنین* فلمّا جنّ علیه اللّیل رأی کوکبا، قال هذا ربّی، فلمّا افل قال لا احبّ الافلین* فلمّا را القمر بازغا قال هذا ربّی، فلمّا افل قال لئن لم یهدنی ربّی لاکوننّ من القوم الضّالّین* فلمّا را الشّمس بازغة قال هذا ربّی، هذا اکبر، فلمّا افلت قال یا قوم انّی بریء ممّا تشرکون* انّی وجّهت وجهی للّذی فطر السّموات و الارض حنیفا و ما انا من المشرکین [1].

ب. یکی از مسائل فوق العاده قابل توجّه برای بشر، وجود نظامات و تشکیلات


[1]. انعام/ 75- 79 [ترجمه: و بدین سان به ابراهیم ملکوت آسمانها و زمین را بنمایانیم تا که از یقین آورندگان گردد* پس آنگاه که تاریکی شب او را فرا گرفت، ستارهای را دیده گفت این است پروردگار من، پس چون ستاره ناپدید شد گفت که من امور ناپایدار و زایل شدنی را دوست ندارم* پس چون ماه تابان آشکار شد گفت این است پروردگار من، و چون ماه (صبح هنگام) ناپدید شد گفت اگر پرودگار من مرا هدایت نکند بی تردید از زمره گمراهان خواهم بود* پس چون خورشید درخشیدن آغاز کرد گفت این است خدایم، این بزرگتر است. پس آن هنگام که خورشید نیز غروب نمود گفت: ای قوم من، همانا من از شما و از آنچه بدان (در خدای تعالی) شرک میورزید بیزار و برکنارم* من بی هیچ آلایشی روی به سوی آن موجودی دارم که آفریننده آسمانها و زمین است و من از شرک ورزندگان نخواهم بود.]

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 482
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست