responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 463

شوقیة غایتها ان لم تجد

لها مقیسا فعله الباطل عدّ

ذو الغایتین مبدءا بعیدا

کان له تخیل وحیدا

لا الفکر فهو العبث ان غایة

ما هو للتّحرّک نهایة

غایت قوّهای که در عضله است (قوّه عامله)

مانند طبایع جمادیه همواره حاصل است

(هیچگاه فاعل از غایت خود تخلّف ندارد).

قوّه شوقیه اگر غایت خود را نیابد (به آن نرسد)

فعل وی نسبت به خودش «باطل» شمرده میشود.

صاحب دو غایت (چیزی که دارای دو غایت است،

یعنی هر یک از شوقیه و عامله غایت جداگانه دارند و

هر دو هم حاصل است) که مبدأ بعید وی تنها تخیل باشد

نه فکر، پس [آن] «عبث» است اگر

غایت هر دو نهایت حرکت (ماالیه الحرکة) باشد

ان لیس امّا وحدة المبدء او

مع طبع او مزاج او خلق فلو

کان مع الخلق فعادی و فی

اوّلها سمّی بالمجازف

کاللّعب باللّحیة عادی و ما

یبقی فبالقصد الضّروری سما

کحرکة المریض و التنفّس

کلّ المبادی فی الجمیع تکتسی

غایتها لکنّ حیث ما ثبت

مبدأ فکر غایة کذا انتفت

و اگر نه (یعنی غایت شوقیه و عامله یکی نباشد)

پس یا تخیل به تنهایی مبدأ است یا اینکه طبع

یا مزاج یا خلق هم دخالت دارد. پس اگر

با خلق باشد (یعنی آن چیزی که همراه اوست و

در کار او دخیل است خلق است) آن فعل «عادی»

نامیده میشود، و در قسم اوّل (یعنی اگر تخیل

تنها باشد) آن فعل «مجازف» (گزاف) نامیده میشود.

امثال بازی کردن با ریش «عادی» شمرده میشود، و باقی (یعنی اگر آنچه با تخیل همراه است

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 463
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست