responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 412

پاسخ اشکال و مناقشه

جواب این مناقشه این است که آنچه ما گفتیم طبق تعریفی بود که حاجی سبزواری و دیگران از «مادّه» کردهاند و مادّه را عبارت از حامل استعداد شیء دانستهاند [1].

اگر «مادّه» را به عنوان «حامل استعداد» تعریف کنیم (خواه حامل استعداد مرکب و خواه حامل استعداد صورت) چنین مادّهای همواره تقدّم زمانی دارد بر آن چیزی که این مادّه، مادّه او به شمار میرود؛ و با قیاس به این تعریف مادّه، صورت عبارت است از مناط فعلیت مرکب (یا مناط فعلیت مادّه). بنابراین تعریف، مادّه یک شیء و صورت آن هیچگاه در یک زمان با هم جمع نمیشوند و بر فرض که جسم را مرکب از مادّه و صورت بدانیم جسم از صورت خودش و مادّه خودش (طبق این تعریف) ترکیب نشده است، بلکه از صورت خودش و مادّهای که مادّه صورت بعدی است ترکیب شده است و این مادّه و صورتی که ترکیب کننده حقیقت جسم هستند و علّت مادّی و علّت صوری شمرده میشوند، نسبت به یکدیگر مادّه و صورت (طبق این تعریف) نیستند. پس آنچه گفته میشود که مادّه و صورت نسبت به یکدیگر مادّه و صورتاند و نسبت به جسم علّت مادّی و صوری میباشند، با این تعریف سازگار نیست.

بلی، از سخنان صدرالمتألّهین و بوعلی استفاده میشود که «مادّه» در اصطلاح حکما دو نوع تعریف دارد و در هر موردی معنی و مفهوم مخصوصی از آن منظور شده است. گاهی به معنی «حامل استعداد شیء» تعریف شده است که منطبق است بر مادّه سابقه شیء، و گاهی بر «محلّ صورت» یعنی آن چیزی که صورت در حال حاضر لباس او و تعین او شمرده میشود اطلاق شده است [2]. این دو اصطلاح، منشأ اشتباهات زیادی شده و میشود. حاجی سبزواری در عین اینکه مادّه را به عنوان «حامل


[1]. حامل قوّة لشیء عنصره.

[2]. رجوع شود به جلد اوّل اسفار، مبحث «ماهیت» فصل «کیفیت اقتران مادّه به صورت» و جلد دوم اسفار، فصل ترکب جسم از مادّه و صورت که آیا اتّحادی است یا انضمامی.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 412
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست