responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 398

اختلاف فلسفه الهی و فلسفه مادّی است. فلاسفه مادّی جدّا منکر این اصل هستند و فیلسوفان الهی جدّا طرفدار آن.

در این تحقیق میخواهیم ببینیم که آیا به حکم آنچه از اصول کلّی فلسفه استفاده میشود و به حکم نتایجی که از تحقیقات علوم دستگیر میگردد آیا اصل علّیت غائی را در نظام هستی باید بپذیریم یا نه؟

مرحوم حاجی سبزواری این مبحث را با تعریف «علّت» و «معلول» و بیان اقسام آنها آغاز میکند:

انّ الّذی الشیء الیه افتقرا

فعلّة و الشیء معلولا یری

فمنه ناقص و منه ما استقل

و منه خارج و منه ما دخل

آن شیء که شیء دیگر (در وجود و هستی خود)

به او احتیاج دارد «علّت» نامیده میشود و شیء دیگر «معلول».

بعضی از آن علّتها ناقص هستند و بعضی مستقل (تام)،

و همچنین بعضی خارج از معلولاند و بعضی داخل آن.

شرح: مطابق آنچه از شعر بیان شده است، از دو چیزی که یکی در وجود و هستی خود به دیگری محتاج است بدین نحو که اگر شیء اوّل نباشد دومی نمیتواند و محال است که باشد، در آن صورت شیء محتاج را «معلول» و شیء دیگر را «علّت» مینامند [1].

هر یک از دو مصراع بیت دوم یک تقسیم است. مفاد مصراع اوّل این است که علّت یا ناقصه است و یا مستقلّ؛ یعنی آن چیزی که دیگری در وجود خود به او نیازمند است و ما به او نام «علّت» دادهایم، یا به نحوی است که معلول فقط به او محتاج است و به غیر او احتیاج ندارد و یا اینچنین نیست؛ و به عبارت دیگر یا وجود او برای وجود


[1]. باید توجّه داشت که این تعریف، تعریف «علّت» به معنی عامّ است که شامل همه اقسام علّتها میشود و به این معنی هر «جزء» نیز علّت «کلّ» است، لهذا حکما هر کدام از «مادّه» و «صورت» را که به عقیده آنها دو جزء تشکیل دهنده حقیقت جسم میباشند «علّت جسم» میخوانند. ولی گاهی «علّت» مفهوم اخصّ از این مفهوم پیدا میکند و تنها به آنچه حکما آن را «علّت فاعلی» میخوانند اطلاق میشود. معمولا در علوم طبیعی از اصطلاح دوم پیروی میشود، در این صورت تعریف «علّت» همان است که بعدها در تعریف فاعل خواهد آمد.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 398
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست