responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 387

بیاورد.

اکنون میگوییم به حکم اینکه هر ماهیتی ممکن الوجود است پس هر ماهیتی یک لیسیت ذاتیه دارد (مقدّمه دوم)، و به حکم آنکه ملاک احتیاج به علّت «امکان» است (مقدّمه سوم) پس لیسیت ذاتی ماهیت علّت و مناط احتیاج ماهیت به علّت ایجادی است؛ امّا به حکم اینکه تقدّم و تأخّر و سابقیت و لاحقیت منحصر به تقدّم و تأخّر زمانی نیست بلکه اقسام دیگری از تقدّم و تأخّر- مانند تقدّم علّت بر معلول و تأخّر معلول از علّت- نیز وجود دارد (مقدّمه اوّل) پس لیسیت ذاتیه مقدّم است بر احتیاج و نیازمندی به علّت، و نیازمندی به علّت مقدّم است بر ایجاد علّت، و ایجاد علّت مقدّم است بر وجود معلول، پس لیسیت ذاتیه ماهیت بر وجود خود ماهیت که معلول است مقدّم است [1]. این تقدّم لیسیت ذاتیه ماهیت بر وجود خود ماهیت همان چیزی است که از آن به «حدوث ذاتی» تعبیر میشود.

و امّا «حدوث زمانی» تقدّم عدم واقعی شیء است بر وجود شیء. پس اگر زمانی باشد که شیء وجود نداشته و سپس در یک زمانی به وجود آمده باشد این شیء حادث زمانی است، ولی اگر شیئی باشد که تمام امتداد زمان، آن را در بر گرفته و هیچ زمانی از وجودش خالی نباشد چنین شیئی قدیم زمانی است.

اکنون که معنای «حدوث و قدم زمانی» روشن شد بی مناسبت نیست که به ریشه تاریخی این بحث هم اشارهای بشود.

در میان مسلمین کسانی که در مسائل الهیات اهل برهان و استدلال هستند دو طایفهاند: طایفه متکلّمین و طایفه حکما و فلاسفه [2]. در بسیاری از مسائل الهیات بین


[1]. اینکه تقدم لیسیت ذاتیه ماهیت بر احتیاج به علّت، و تقدّم احتیاج به علّت بر ایجاب علّت، و تقدّم ایجاب علّت بر وجوب معلول، و تقدّم وجوب معلول بر ایجاد علّت، و تقدّم ایجاد علّت بر وجود معلول، چه نوع تقدّمی است بحث دیگری است.

[2]. حکما و متکلّمین با اینکه هر دو بر حسب ظاهر متکی به دلایل عقلی هستند در واقع دو مسلک و دو مشرب متفاوت دارند. آنچه معمول و مشهور است این است که متکلّمین در مسائل الهیات استدلالات عقلی را با تطبیق به مبانی دینی به کار میبرند، یعنی با توجّه به انطباق با اصول مبانی دینی است که به براهین عقلی اعتماد میکنند، بر خلاف حکما که مبانی دینی را در استدلالات خود دخالت نمیدهند و در مسائل الهیات همان طور سلوک میکنند که در مسائل طبیعیات و ریاضیات سلوک میکنند. البتّه این یک تعریف و توصیف مشهوری است که در مورد حکما و متکلّمین (و اختلاف روش آنها در مسائل عقلی و دینی) میشود ولی تعبیر صحیح و تعریف و توصیف واقعی این است که بگوییم متکلّمین کسانی هستند که نه در استدلالات عقلی متد و روش صحیحی

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 387
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست