responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 385

منصرم و گذشتنی، موصوف میشود به «زمانی» [1]

مثل طبیعت نوشونده در هر «آن»

(یعنی طبیعت در هر آن حدوث پیدا میکند).

شرح: آنچه تاکنون گفته شد یا مربوط به تعریف «حدوث» و «قدم» بود و یا مربوط به تقسیمات آنها و تاکنون دو تعریف و دو تقسیم در این مورد ذکر شد. دو تعریف را قبلًا شرح دادیم و در تقسیم هم یکی تقسیم حدوث و قدم بود به حقیقی و اضافی، و دیگری تقسیم ایندو بود به ذاتی و زمانی. اکنون میخواهیم انقسام حدوث و قدم را به ذاتی و زمانی توضیح دهیم و برای این منظور مقدّماتی را ذکر میکنیم.

مقدّمه اوّل

تقدّم و تأخّر و یا به تعبیر دیگر سبق و لحوق (یا سابقیت و لا حقیت)- چنانکه بعداً گفته خواهد شد- انواع و اقسامی دارد که البتّه واضحترین این اقسام همان تقدّم و تأخّر زمانی است به اینکه چیزی بر چیز دیگر به حسب امتداد زمانی تقدّم پیدا کرده و یا به حسب امتداد زمانی، چیزی از چیز دیگر تأخّر پیدا میکند. امّا تقدّم و تأخّر منحصر به تقدّم و تأخّر زمانی نیست، بلکه اقسام دیگری از تقدّم و تأخّر وجود دارد. مثلًا ما میگوییم لازمه عدد 4 این است که زوج باشد؛ یعنی محال است که عدد 4 باشد و زوج نباشد؛ یعنی امکان ندارد که حتّی یک لحظه عدد 4 صفت زوج بودن را نداشته باشد. پس عدد 4 و صفت زوج بودن، معیت (با همی) زمانی دارند، امّا در عین حال این مسأله برای ما مطرح میشود که آیا عدد 4 در درجه اوّل «زوج» است و در درجه دوم 4، یا در درجه اوّل 4 است و در درجه دوم زوج، و یا هیچیک از اینها؟ شقّ سوم که غیر قابل قبول است، زیرا لازمه آن این است که عدد 4 و زوجیت ارتباط مستقیمی با یکدیگر نداشته باشند و حال آنکه مسلّم است که 4 بودن و زوجیت ملازم یکدیگرند. دو شقّ


[1]. یعنی این لیسیت را «لیسیت یا عدم زمانی» میگویند، کما اینکه گاهی هم آن را «عدم مقابل» مینامند (حدوث زمانی عبارت است از تقدّم لیسیت زمانی یا عدم مقابل بر وجود شیء. مصراع دوم از بیت دوم و مصراع اوّل از بیت سوم درباره تعریف «حدوث زمانی» است).

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 385
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست