responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 372

بشود لازم میآید که امکان را چیزی نظیر علم و لذّت از صفات نفسانی، یا بلندی و کوتاهی و سفیدی و سیاهی از صفات جسمانی فرض کنیم، و حال آنکه قطعا چنین نیست، ما میدانیم که امکان از آن نوع معانی نیست که بتوان آن را وجودی علیحده که قابل تحقیق پزشکی یا روان شناسی باشد فرض نمود [1].

و قد یراد منه فی استعمال

العمّ و الاخصّ و استقبالی

گاهی در استعمالات، از لفظ «امکان» امکان عام یا

امکان اخص یا امکان استقبالی مراد میشود.

شرح: در اینجا گفته میشود که امکان یا عامّ است یا خاصّ و یا استقبالی. آیا این، تقسیم دیگری است برای امکان و یا بیان اصطلاح دیگری است برای لفظ «امکان»؟ اوّل معنی اینها را ذکر کنیم، سپس به پرسش بالا پاسخ دهیم.

آنچه تاکنون مورد بحث بود امکان ذاتی است که در مقابل ضرورت ذاتی و امتناع ذاتی است. یک شیء یا واجب الوجود است و یا ممتنع الوجود و یا ممکن الوجود؛ یعنی یا این است که وجود داشتن برای او ضروری و حتمی و خلاف ناپذیر است و یا وجود نداشتن و یا هیچیک از وجود داشتن و وجود نداشتن برای او حتمی و ضروری نیست و ذات آن شیء نه ایجاب میکند وجود را و نه لا وجود را. قسم اخیر ممکن الوجود است. پس «امکان» یک مفهوم سلبی است و به معنی این است که ذات شیء نه اقتضای وجود داشته باشد و نه اقتضای عدم.

امکان به معنی و مفهوم دیگر نیز اطلاق میشود و آن عبارت است از صرف


[1]. اگر امکان در مرتبه بعد از وجود عارض زید شده باشد آیا وجود زید در مرتبه قبل از عروض امکان چه حالتی را دارد؟ آیا واجب است یا ممتنع یا ممکن؟ به ازای هر کدام از این حالات اشکالی پدید میآید. بعلاوه اگر وجود امکان غیر از وجود زید باشد پس دو وجود داریم: یکی وجود زید و دیگر وجود امکان. وجود امکان نیز به نوبه خود مانند وجود زید یکی از سه صفت را (وجوب، امکان، امتناع) دارا خواهد بود. فرض میکنیم او نیز ممکن است، پس امکان او نیز باید وجود دیگری داشته باشد و مجموعا سه وجود میشود. نقل کلام به وجود این امکان میشود و لازم میآید غیر متناهی وجود امکان داشته باشیم. و اگر فرض کنیم وجود امکان واجب است عین این مطلب درباره وجود وجوب جاری است. امّا احتمال اینکه وجود امکان ممتنع باشد نمیرود زیرا فرض است که موجود است و اگر ممتنع بود موجود نمیشد.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 372
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست