responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 369

این است که میگوییم هر یک از اینها منقسم میشود به دو قسم: بالذّات و بالغیر.

امّا آنجا که شیء را در زمینه وجود یا عدم شیء دیگر در نظر میگیریم و با مقایسه با شیء دیگر میخواهیم ببینیم او چه حکمی از احکام سه گانه را دارد، هر یک از اینها را «بالقیاس» میخوانیم.

همواره میان وجود علّت و وجود معلول، وجوب بالقیاس حکمفرماست؛ یعنی اگر علّت موجود باشد معلول بالضّروره موجود است، همچنانکه اگر معلول باشد علّت بالضروره موجود است؛ یعنی نوعی تلازم میان آنها برقرار است؛ همچنانکه میان دو معلولی که منتهی به علّت واحد میشوند نیز وجوب بالقیاس برقرار است. اختصاص به روابط علّی و معلولی ندارد، در مورد متضایفین از قبیل ابوّت و بنوّت نیز وجوب بالقیاس برقرار است با اینکه متضایفین علّت و معلول یکدیگر نیستند. مثلًا هر جا که ابوّت هست بنوّت هم هست و بالعکس؛ یعنی در زمینه وجود هر یک وجود دیگری ضروری است؛ هر چند متضایفین را میتوان از نوع دو معلولی که به علّت واحد منتهی میشوند دانست.

ولی در میان وجود علّت و عدم معلول، و همچنین میان عدم علّت و وجود معلول، و همچنین میان وجود هر یک از دو معلول علّت واحد و عدم دیگری، امتناع بالقیاس برقرار است.

امّا امکان بالقیاس در جهان هستی که همه سلسلههای علّت و معلول به هم پیوسته است و تمام سلسلهها به ذات واجب الوجود منتهی میشود تحقّق ندارد. امکان بالقیاس در موردی صدق میکند که میان دو جزء، رابطه علّت و معلولی نباشد و در نهایت امر هم به یک علّت اصلی منتهی نگردند و این با فرض منتهی شدن اشیاء به واجب الوجود و وحدت واجب الوجود سازگار نیست [1]، لهذا صاحب منظومه میگوید:



صحیح نیست. پس امکان بالغیر معنی ندارد، زیرا آن چیزی که آن را ممکن بالغیر فرض کردهایم یا واجب بالذات است یا ممتنع بالذات و یا ممکن بالذات. اگر واجب بالذات یا ممتنع بالذات باشد و امکان بالغیر پیدا کرده باشد لازم میآید وجوب ذاتی و امتناع ذاتی زائل شده باشد یعنی یک امر ذاتی منقلب شده باشد و این محال است (فلیس ما بالذّات منها ینقلب) و اگر ممکن بالذات باشد یا این است که این امکان غیری که از ناحیه علّت خارجی آمده است همان است که خود شیء قبلًا داشته است پس تحصیل حاصل است و محال است، یا امکان دیگری است پس لازم میآید شیء واحد دو امکان داشته باشد و این نیز محال است.

[1]. اینجا جای یک سؤال هست و آن اینکه بنا بر این قاعده که همه موجودات جهان یا علّت و معلول یکدیگرند و یا در

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 369
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست