responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 316

مجموع، قیاسی تشکیل دادهاند. امّا فلاسفه معتقدند که: اوّلا اعاده معدوم محال است و اگر چیزی نیست و معدوم شد، آنچه که دوباره به وجود میآید عین آن نخواهد بود، بلکه شبیه و همانند آن است. لذا حاجی سبزواری- که از مشرب فلاسفه پیروی میکند- چنین میگوید:

اعادة المعدوم ممّا امتنعا

و بعضهم فیه الضّرورة ادّعی

یعنی اعاده معدوم از جمله مسائلی است که ممتنع و محال است، و برخی از فلاسفه- خصوصا بوعلی سینا- مدّعی هستند که این مسأله از بدیهیات است و نیازی به دلیل و برهان ندارد. ولی در عین بینیازی از دلیل و برهان، باز هم فلاسفه دلایلی برای اثبات مدّعای خود اقامه کردهاند که به آنها اشاره خواهیم کرد.

و ثانیاً معاد به معنی اعاده معدوم نیست، و اشیاء- خصوصا انسانها- معدوم نمیشوند تا اینکه پس از انعدام مجدّدا مخلوق شوند بلکه معدومیت، معدومیت نسبی است. مثلًا انسانی که میمیرد از زندگیای که داشته است معدوم شده است نه اینکه به کلّی از صفحه وجود محو و نابود شده باشد، و بلکه به یک معنی بنا بر عقیده فلاسفه هیچ چیز از صفحه وجود معدوم نمیشود. حاجی سبزواری نیز در آخر این مبحث ذکر میکند که عقیده متکلّمین در مورد انعدام مخلوقات و معاد جسمانی که اجسام پس از انعدام دوباره اعاده میشوند مضرّ به قول ما نیست. گرچه در اینجا راجع به این مطلب توضیحی نمیدهد ولی ارجاع میکند به باب «معاد» که در آنجا ثابت کرده است که امتناع اعاده معدوم با اعتقاد به معاد جسمانی منافاتی ندارد.

پس مقصود از «اعاده معدوم» اعاده عین شخص معدوم شده است [1]. البتّه ما گاهی در تعبیرات خود شبیه یک شیء را عین خود آن شیء فرض میکنیم و یا به جای شخص، «نوع» را در نظر میگیریم. مثلًا در بعضی از موارد از لحاظ آنکه غرض انسان، قائم به «نوع» چیزی است نه به «شخص» آن، نوع آن چیز را به جای شخص در نظر میگیرد، مانند اینکه انسان به پول علاقهمند است، ولی به یک واحد معین و


[1]. در اینجا ممکن است این شبهه برای عدّه دیگری پیش بیاید که چون اساساً موجود معدوم نمیشود بنابراین این بحث موضوع ندارد. ما در مقدّمه مقاله هشتم اصول فلسفه و روش رئالیسم درباره این مطلب بحث کافی کردهایم.

جواب این شبهه را از آنجا باید مطالبه کرد.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 316
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست