responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 287

هر چند خودشان با هم تفاوت دارند. و معلوم هم نیست که قدمای فلاسفه معقول ثانی را به یک معنای اعمّ از معقولات ثانیه منطقی اطلاق کردهاند [1].

امّا در مورد مطلب دوم، حاجی بیش از این نمیفرماید که قضایایی که از معقولات ثانیه منطقی تشکیل میشود، قضایای «ذهنیه» است و قضایایی که از معقولات ثانیه فلسفی تشکیل میشود قضایای «حقیقیه» است؛ امّا قضایای حقیقیه را به معقولات ثانیه فلسفی منحصر نمیکند و قضایای ذهنیه را نیز به معقولات ثانیه منطقی منحصر نمیکند و نیز از معقولات اوّلیه و رابطه آنها با قسم خاصّی از اقسام سه گانه قضایا نام نمیبرد. ولی حقیقت این است که معقولات ثانیه منطقی منحصر است به قضایای ذهنیه و قضایای ذهنیه نیز منحصر است به معقولات ثانیه منطقی، امّا هر یک از قضایای خارجیه و حقیقیه ممکن است از معقولات اوّلیه باشد و ممکن است از معقولات ثانیه فلسفی تشکیل شود.

« شیئیت » و « امکان » از معقولات ثانیه فلسفی است

فمثل شیئیة او امکان

معقول ثان جا بمعنی ثان

حاجی در اینجا اشاره میکند به ایرادی که بر خواجه وارد شده است؛ چون خواجه نصیر الدین طوسی هنگامی که به مفهوم «شیئیت» و «امکان» رسیده است آندو را از معقولات ثانیه شمرده است، و برخی از حکما که از دو اصطلاح معقولات ثانیه (منطقی و فلسفی) آگاهی نداشته و تنها با اصطلاح منطقی معقولات ثانیه آشنایی داشتهاند بر محقّق طوسی ایرادی وارد کرده و گفتهاند شیئیت و امکان، معقول ثانی نیستند، زیرا اگر معقول ثانی بودند باید جزو مسائل منطقی قرار میگرفتند.

سپس حاجی در مقابل ایراد آنها پاسخ داده و میگوید معقول ثانی دو اصطلاح


[1]. در اینجا باید به این نکته اشاره شود که ما در تعبیرات خود میگفتیم که معقول ثانی آن است که از خود وجود خاصّ و تعین خاصّی ندارد ولی نمیگفتیم که اصلا وجود ندارد؛ و این البته روی نظریه اصالت وجودی ماست که مثلًا میگوییم «وجود» و «وجوب» و «وحدت»، وجود خاص و تعین خاص در مقابل سایر موجودات ندارد، ولی البتّه یک فیلسوف اصالت ماهوی میتواند بگوید که معقول ثانی آن است که صرفا از «احکام» موجودات (ماهیات) است و خودش به هیچ وجه واقعیت و ما بازائی ندارد.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 287
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست